Omzien in verwondering- vooruitzien met nieuwsgierigheid
Terug in de dagelijkse hectiek (nou ja het is natuurlijk niet dagelijks dat er een collegelid vertrekt) vind ik nog wat tijd om de winst van de cvi reis onder woorden te brengen. Het gezegde ‘afstand nemen om scherper te zien’ moet wel even toegepast worden.
Mijn idee is dit stukje te gebruiken voor interne discussie in het ROC met programmamanagers, directeuren onderwijs, stafmedewerkers, ict collega’s.
En passant voor Henny van der Velzen, Magda Bruin en Jan Jabobs wellicht bruikbaar materiaal dat zij op de conferentie zelf niet direct zagen.
Het vinden van aansluiting op de wijze waarop onze deelnemers in het nieuwe media tijdperk leren lijkt mij de belangrijkste opdracht van een onderwijsinstelling in de 21e eeuw.
De Educause conferentie in Orlando, maar ook het bezoek aan Valencia Communitiy College aldaar heeft hiervoor de nodige stof tot nadenken, doorpraten en uitwerken geleverd.
Mijn idee is dit stukje te gebruiken voor interne discussie in het ROC met programmamanagers, directeuren onderwijs, stafmedewerkers, ict collega’s.
En passant voor Henny van der Velzen, Magda Bruin en Jan Jabobs wellicht bruikbaar materiaal dat zij op de conferentie zelf niet direct zagen.
Het vinden van aansluiting op de wijze waarop onze deelnemers in het nieuwe media tijdperk leren lijkt mij de belangrijkste opdracht van een onderwijsinstelling in de 21e eeuw.
De Educause conferentie in Orlando, maar ook het bezoek aan Valencia Communitiy College aldaar heeft hiervoor de nodige stof tot nadenken, doorpraten en uitwerken geleverd.
Die stof bestaat uit:
1. Het besef dat deelnemers elkaar leren en ook de docenten. Dit is bij ons in het ROC van Amsterdam nog onvoldoende uitgangspunt en zou kunnen zorgen voor nieuwe spannende gebeurtenissen in de (al dan niet virtuele) gemeenschap.
2. Het onderzoeksmateriaal op basis van een online vragenlijst onder honderd duizenden scholieren (K-12) levert belangwekkend materiaal op over wat de toekomstige generatie deelnemers verwacht van het vervolg onderwijs. Zou een Amerikaanse scholier hierin erg verschillen van de Nederlandse? Belangrijke boodschap: het ‘free agent’ uitgangspunt: de nieuwe studenten willen in staat gesteld worden om zonder beperkingen met de moderne media te leren.
Zie: http://www.tomorrow.org/ of: http://connect.educause.edu/Library/Abstract/TomorrowsStudentsTodaysK1/47589 voor de presentatie zelf. Sowieso interessant om te lezen over game gebruik, internetbezoek, welke websites worden vertrouwd (die met .gov niet!), etc.. Blijkt dat het merendeel van de K-12 scholieren na school het internet op gaat om de ‘science’ les van de meester of juf te controleren… misschien gewoon een ‘gewenst antwoord’?
3. De vergelijking tussen ‘het traditionele leren in de educatieve instellingen’ en het leren via de ‘sociale media’ door intellagirl Sarah Robbins. Zie:
http://connect.educause.edu/Library/Abstract/SocialMediaandEducationTh/47564.
Een beeldend verhaal over het verschil tussen hoe wij (traditioneel opgeleiden, ik spreek voor mezelf) informatie en kennis hebben leren verzamelen en hoe de cybergeneratie dat doet.
Uitdagende stelling: wij zijn de laatsten die nog weten hoe het op de oude manier verloopt, dat is ook een kans… Dit uitwerken lijkt me een mooie benaderingswijze op te leveren voor spannende onderwijsarrangementen die wij onze deelnemers willen bieden.
http://connect.educause.edu/Library/Abstract/SocialMediaandEducationTh/47564.
Een beeldend verhaal over het verschil tussen hoe wij (traditioneel opgeleiden, ik spreek voor mezelf) informatie en kennis hebben leren verzamelen en hoe de cybergeneratie dat doet.
Uitdagende stelling: wij zijn de laatsten die nog weten hoe het op de oude manier verloopt, dat is ook een kans… Dit uitwerken lijkt me een mooie benaderingswijze op te leveren voor spannende onderwijsarrangementen die wij onze deelnemers willen bieden.
4. De organisatie van leeropdrachten via videocasts zoals die wordt gebruikt op Darthmouth College, waarvan de presentatie verder te vinden is op: http://connect.educause.edu/Library/Abstract/MashupsRemixesandVideoCul/47551 (en daar voorbij). Je werd enthousiast van de docent die het effect op haar collega’s liet zien van 3 minuten filmpjes die in opdracht door studenten werden gemaakt. Die waren van een verrassend (over wie zegt dit wat?) hoog niveau. Ook hier een aangrijpingspunt voor onze nieuwe onderwijsarrangementen: met simpele middelen veel beeldende lesstof, gemaakt door de deelnemers zelf… In dezelfde workshop nog wat aanwijzingen over het op 11 november te presenteren statuut voor gebruik van media-content: het ‘fair use’ principe. Het gaat om de promotie van creativiteit en de spreiding van kennis in plaats van het beschermen van ‘eigendom’, ‘recht’ of ‘winst’.
In het ROC van Amsterdam gaan we ook aan de slag met de ervaring van andere collega’s die wel in Orlando, maar niet op dezelfde conferentie waren. In dezelfde week en in dezelfde stad hield Elliott Masie zijn vooral op het bedrijfsleven gerichte e- learning conferentie. ‘Impact learning’ is een begrip dat door de gangen gaat. Geen nieuwe hype hoop ik, maar een impuls tot verdere erbetering van de kwaliteit van het leren.
Veel dank aan alle reisgenoten voor hun prettige en inspirerende gezelschap en aan cvi dat ze er toch zo’n mooie combinatie van leren en gezelligheid van weten te maken. ‘Prettig leren’ blijkt een beproefde formule.
In het ROC van Amsterdam gaan we ook aan de slag met de ervaring van andere collega’s die wel in Orlando, maar niet op dezelfde conferentie waren. In dezelfde week en in dezelfde stad hield Elliott Masie zijn vooral op het bedrijfsleven gerichte e- learning conferentie. ‘Impact learning’ is een begrip dat door de gangen gaat. Geen nieuwe hype hoop ik, maar een impuls tot verdere erbetering van de kwaliteit van het leren.
Veel dank aan alle reisgenoten voor hun prettige en inspirerende gezelschap en aan cvi dat ze er toch zo’n mooie combinatie van leren en gezelligheid van weten te maken. ‘Prettig leren’ blijkt een beproefde formule.
7 november
Johan de Jong, ROC van Amsterdam
Een reactie plaatsen
<< Startpagina