Startpagina
Het Consortium voor Innovatie organiseert ook in 2009 een studiereis naar Amerika!
Startpagina
maandag 9 november 2009
Veel sessies van Educause nu beschikbaar

P1190330Op de website van Educause zijn inmiddels veel sessies van de Annual Conference 2009 in Denver beschikbaar.

Helaas de Openings-keynote van Jim Collins niet, ik heb geinformeerd of deze ook nog beschikbaar komt, maar blijkbaar heeft Jim Collins geen toestemming willen geven voor streaming of recording.

Niet alle sessies, maar misschien wel juist die sessie die voor jou interessant is, vind je op de Educause site via onderstaande link.

Links naar streaming sessies of PDF's

Labels:


Mobile computing 2.0 (6 november)

P1190377 Seton Hall University heeft er echt werk van gemaakt om ook de handheld devices in het bijzonder smartphones te benutten in het onderwijs. Men verwacht t.z.t. een paperless classroom, bijdrage aan duurzaamheid en kostenreductie.

Er is veel energie gestoken in applicatieontwikkeling, webservices toegesneden op het gebruik van de smartphone. Soms ben je dan iets te vroeg…. inmiddels levert BlackBoard applicaties voorde I-phone. Men heeft het vooral gezocht in zaken die wij in Nederland onderwijslogistiek zouden noemen: messaging, roosterinformatie, data-push, mobiel dashboard voor allerlei informatie op en over de campus (bibliotheek catalogus, GPS). Maar ook: Don’t Ring Technology - toch handig als je een les niet wilt laten verstoren.

Niet alleen het beschikbaar zijn van de technologie vormde de aanleiding. Men had al veel ervaring met laptops. Dat leverde groei in studentenaantallen en studenttevredenheid op, bovendien een positieve impact op het leren, samenwerken en communiceren. Een belangrijke reden om meer met handhelds te doen was dat die handhelds bij uitstek de middelen zijn die jongeren benutten om prosumer te zijn.

Men had ook gekegen naar de sociaal-prychologische component: in social networks van jongeren zijn volwassenen nou niet direct welkom. Echter, als het gaat om learning groups was gebleven uit onderzoek, dan wordt de bijdrage van experts juist wel op prijs gesteld. Het vergt wel dat onderwijsgevenden switchen in stijl: van autoriteit naar collegialiteit (met studenten!) in leren.

Inspirerend vond ik de projecten die vervolgens georganiseerd zijn, een paar voorbeelden:
- Gebruik van Storytelling als werkvorm
- Meer Multi Media (gewoon simpel opgenomen met die smartphone) in portfolio’s
- Peer assessing
- Voorlichting op de campus waar de telefoon van potentiële studenten ingezet wordt

In een andere lezing had ik al gezien dat men mini simpele video-camera’s (Flip!) gebruikte voor verslaglegging. Meer info: http://tltc.shu.edu/mobile

Marieke Jas, ROC Leiden

Labels:


Building, renovating & Maintaining technology enabled classrooms

Soms levert de conferentie ook ronduit teleurstellende ervaringen op. Ook weer vanuit onze ICT-strategie voor de nieuwbouw trok deze titel mij. Maar verder dan een standaard docenten-presentatieplek ging het niet. O ja, je kunt kennelijk veel eer inleggen met het meubilair dat je daarvoor speciaal laat maken – liefst natuurlijk met logo… Lijkt me een aardige klus voor onze deelnemers art & design.

Marieke Jas, ROC Leiden

Labels:


vrijdag 6 november 2009
ICT monitor ook in de USA!

P1190342Ook hier hebben ze net als bij Kennisnet een ICT monitor. Al 20 jaar intussen doet Kenneth Green onderzoek naar de issues die spelen bij het gebruik van ICT in de Colleges en de Universiteiten in Amerika. En tijdens de Educause worden de resultaten van dit jaar weer gepresenteerd, altijd leuk om even te gaan kijken.

Als de belangrijkste trends hier werden aangegeven:

- Bezuinigingen op het IT budget, dat was duidelijk nummer 1!
- Reorganisaties bij de IT organisaties, het is constant in beweging
- Gebruik van open source, komt toch steeds meer op
- Lange termijn prospect voor het e-book, 80 % van de instellingen denkt dat deze in de komende 5 jaar een belangrijke rol in het onderwijs gaan spelen.

Dan is een belangrijk aspect van het onderzoek welk issue de instellingen aangeven als het belangrijkste ICT issue voor de komende twee jaar op hun instelling. Opvallen was dat er geen uitschieters waren maar een skale van kwesties die spelen en waar de IT afdelingen de komende jaren mee uit de voeten moeten zien te komen.

- 2 issues scoorden ongeveer 15%: financiering van de IT afdelingen en het upgraden van de netwerken!
- 5 issues scoorden net onder de 10%: online cursussen/leren, ERP systemen, IT Stafproblemen, Instructional integration (zeg maar de e-learning omgeving), en tot slot de gebuikersondersteuning. Herkenbaar??

Een ander issue dat hier erg speelt en dat wij nog nauwelijks kennen is de Emergency Notification, een belangrijke zaak in de instellingen waarbij ICT een belangrijke facilitator is. Bij noodsituatie, geweld op school, weersomstandigheden e.d. is het de bedoeling dat iedereen zo snel en adequaat mogelijk wordt geïnformeerd!


Wat betreft die leeromgevingen, Blackboard is hier leading (ruim 60% van de instellingen), daarnaast komt Moodle sterk op en hebben ze nog Angel, D2L en Sakai. Opvallend is dat 40% aangeeft in de afglopen 2 jaar deze omgeving veranderd te hebben en 25 gaat dat in de komende 2 jaar doen. 15% gaat dat zelfs WEER doen….. Het blijft ook hier zoeken.


Meer info bij The campus computing project van Kenneth Green.

Leo Bakker, Kennisnet

Labels: