
En de laatste dag samen lunchen en terug kijken op ieders persoonlijke doelstellingen. Dit doen we onder het toeziend oog van het lokale wild, dat we eerder deze week in de Rocky's vrij zagen rondlopen... nou ja, sommige dieren dan.
![]() | ||||
Het Consortium voor Innovatie organiseert ook in 2009 een studiereis naar Amerika! | ||||
![]() woensdag 18 november 2009
Groep van CvI studiereis 2009 naar Denver
![]() En de laatste dag samen lunchen en terug kijken op ieders persoonlijke doelstellingen. Dit doen we onder het toeziend oog van het lokale wild, dat we eerder deze week in de Rocky's vrij zagen rondlopen... nou ja, sommige dieren dan. woensdag 11 november 2009
Foto's van de CvI studiereis beschikbaar
Ook de foto's van Educause, die Ellen maakte staan online: Van ons bezoek zondag aan de Rocky Mountains met de hele groep zijn natuurlijk véél foto's gemaakt.
1 nov. 2009
1 november 2009 Labels: cvidenver09 RockyMountains dinsdag 10 november 2009
Keynote speaker Jim Collins toch online
Dankzij een tip van Mark Roman, één van de collega-twitteraars en bezoeker van Educause 2009 kunnen we toch Jim Collins "live" streaming aanbieden, al heeft hij het Educause team geen toestemming gegeven zijn presentatie op te nemen. Het is dan ook niet zijn openings keynote verhaal in Denver, maar zijn gedachten komen er wel in terug. Kijk op Wesite Jim Collins voor vergelijkbare presentaties. maandag 9 november 2009
Veel sessies van Educause nu beschikbaar
Helaas de Openings-keynote van Jim Collins niet, ik heb geinformeerd of deze ook nog beschikbaar komt, maar blijkbaar heeft Jim Collins geen toestemming willen geven voor streaming of recording. Niet alle sessies, maar misschien wel juist die sessie die voor jou interessant is, vind je op de Educause site via onderstaande link.
Mobile computing 2.0 (6 november)
Er is veel energie gestoken in applicatieontwikkeling, webservices toegesneden op het gebruik van de smartphone. Soms ben je dan iets te vroeg…. inmiddels levert BlackBoard applicaties voorde I-phone. Men heeft het vooral gezocht in zaken die wij in Nederland onderwijslogistiek zouden noemen: messaging, roosterinformatie, data-push, mobiel dashboard voor allerlei informatie op en over de campus (bibliotheek catalogus, GPS). Maar ook: Don’t Ring Technology - toch handig als je een les niet wilt laten verstoren. Niet alleen het beschikbaar zijn van de technologie vormde de aanleiding. Men had al veel ervaring met laptops. Dat leverde groei in studentenaantallen en studenttevredenheid op, bovendien een positieve impact op het leren, samenwerken en communiceren. Een belangrijke reden om meer met handhelds te doen was dat die handhelds bij uitstek de middelen zijn die jongeren benutten om prosumer te zijn. Men had ook gekegen naar de sociaal-prychologische component: in social networks van jongeren zijn volwassenen nou niet direct welkom. Echter, als het gaat om learning groups was gebleven uit onderzoek, dan wordt de bijdrage van experts juist wel op prijs gesteld. Het vergt wel dat onderwijsgevenden switchen in stijl: van autoriteit naar collegialiteit (met studenten!) in leren. Inspirerend vond ik de projecten die vervolgens georganiseerd zijn, een paar voorbeelden: In een andere lezing had ik al gezien dat men mini simpele video-camera’s (Flip!) gebruikte voor verslaglegging. Meer info: http://tltc.shu.edu/mobile Marieke Jas, ROC Leiden
Building, renovating & Maintaining technology enabled classrooms
Soms levert de conferentie ook ronduit teleurstellende ervaringen op. Ook weer vanuit onze ICT-strategie voor de nieuwbouw trok deze titel mij. Maar verder dan een standaard docenten-presentatieplek ging het niet. O ja, je kunt kennelijk veel eer inleggen met het meubilair dat je daarvoor speciaal laat maken – liefst natuurlijk met logo… Lijkt me een aardige klus voor onze deelnemers art & design.
Marieke Jas, ROC Leiden
What happened to the computer lab?
Drie universiteiten (Eastern Illinois, Wisconsin-Milwaukee, Minnesota-Duluth) presenteren hun aanpak met computerlabs. Natuurlijk, er zijn wel zaken veranderd: draadloos, plekken om met je eigen laptop te werken, Multi media faciliteiten, projectruimtes om samen te werken, video-conferencing, MAAR… bij deze instellingen bestaan de computerlabs nog steeds, terwijl 85% van hun studenten een laptop heeft. Minnesota-Duluth had bovendien onderzocht wat studenten in de labs doen: vooral internetapplicaties en niet de high end academic stuff. Dat kan dus ook gewoon op die laptop… Waarom investeren deze universiteiten toch in de labs is mijn vraag. Ik heb het niet geverifieerd maar denk dat concurrentiepositie (goed voorzien zijn van faciliteiten) een belangrijke reden is. In de discussie aan het eind van de sessie ging het nog even over de vraag waarom er toch steeds meer computers worden gevraagd. Het antwoord van deze universiteiten: wensen vanuit het onderwijs (waarbij de ICT-ers in een lastige positie zitten als het gaat om de beoordeling van de rechtvaardiging daarvan) en vermeende behoefte. Marieke Jas, ROC Leiden zaterdag 7 november 2009
woensdag 4 november 2009 - Lightning Round: E-portfolio's
De Educause conferentie kent ook Lightning Rouds: 5 presentaties van 7 minuten over een thema. In dit geval E-portfolio. Ik ben het meest enthousiast over het project Building Blog-based E-Portfolios van de Universiteit vgan Southern California. Zij gebruiken blog-based e-portfolio's als bewijs voor het leerproces en de opbrengsten van de studenten. Een groot pluspunt is de mogelijkheid om met "de hele wereld" over onderwerpen te discussiëren. Voor ons nog de vraag of een blog als bewijsmateriaal geschikt is. Ga kijken op http://buildingblogbased.blogspot.com 2 andere voorbeelden: University of Saskatchewan, waarbij gebruik gemaakt wordt van Mahara: http://pteportfolio.usask.ca Via google naar: ELEEF Eastern Connecticut Een voorbeeld van de Eastern Connecticut State University Ook interessant: Dr. Helen Barrett op http://nutmeg.easternct.edu/easterntelevision/teachingexelenceseminar.htm
Mieke Huigen, MBO Raad / BTG Handel vrijdag 6 november 2009
Slotsessie Educause Annual Conference 2009 in Denver
Dancing with History: A Cautionary Tale - Brenda Gourley, former Vice Chancellor and President The Open University UK Brenda is een ontzettend Engelse Dame van tenminste achterin de 50, die eigenlijk oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt. Heerlijk om eens een engels accent te horen :) Brenda maakt zelf geen gebruik van 'technology'. Ik blijf maar wachten op leuke plaatjes of filmpjes, maar ze komen niet. Hoewel de rol van technologie in haar instituut volgens haar heel belangrijk en groot is... Scholing is nodig om een verandering te maken in de uitdagingen van vandaag. En er zijn wereldwijd veel mensen die scholing nodig hebben (en momenteel niet krijgen!) Brenda Gorley vertelt over het ontstaan van de Open University in Groot Brittanie, waar ze president van was. Over het open karakter (iedereen wordt toegelaten) en de scepcis waarmee het idee ruim 40 jaar geleden werd ontvangen. Kenmerking van het onderwijs van de OU Verandering is nodig over een aantal assen:
(ondertussen is de tijd voorbij, maar het gaat maar door, en het wordt steeds moeilijker om de aandacht erbij te houden en de kern eruit te halen, dus als een van de andere aanwezigen nog iets wil aanvullen... graag! ) who says elefants can't dance? Maaike (tekst) en Ellen (fotografie) Labels: #cvidenver09 Educause09
Evaluating our Student Laptop Program: Looking Ahead - Court Samsom & Michael Lucas
Texas A&M University, Doha, Qatar (east of saoudi arabia)
De laptops worden aan studenten gegeven (studenten betalen ook geen schoolgeld, dat wordt allemaal door de oliemaatschappijen betaald): 29 stuks in 2003 en 309 laptops in 2009. Men werkt het liefste met tablet-pc's. Men heeft er altijd van elk type een aantal meer gekocht als reserve. Uitdagingen Looking Ahead-questions to ask (foto's van de school in Qatar) Maaike.
ICT monitor ook in de USA!
Als de belangrijkste trends hier werden aangegeven: - Bezuinigingen op het IT budget, dat was duidelijk nummer 1! Dan is een belangrijk aspect van het onderzoek welk issue de instellingen aangeven als het belangrijkste ICT issue voor de komende twee jaar op hun instelling. Opvallen was dat er geen uitschieters waren maar een skale van kwesties die spelen en waar de IT afdelingen de komende jaren mee uit de voeten moeten zien te komen. - 2 issues scoorden ongeveer 15%: financiering van de IT afdelingen en het upgraden van de netwerken! Een ander issue dat hier erg speelt en dat wij nog nauwelijks kennen is de Emergency Notification, een belangrijke zaak in de instellingen waarbij ICT een belangrijke facilitator is. Bij noodsituatie, geweld op school, weersomstandigheden e.d. is het de bedoeling dat iedereen zo snel en adequaat mogelijk wordt geïnformeerd!
Leo Bakker, Kennisnet
Cloud Computing: Hype or Hope
De Educatieve Contentketen in de USA, veel content, weinig keten!
Ja, je gaat naar zo’n conferentie om nieuwe dingen op te doen, om de ontwikkelingen goed tot je te laten Enkele observaties: - Er wordt heel veel materiaal in de instellingen gemaakt en opgeslagen in de ELO, niet toegankelijk buiten de instelling, soms wel voor directe collega’s.
Leo Bakker, Kennisnet
8.10 Vrijdagmorgen, eerste sessie: What students say about technology: results from the ECAR Student Study
De resultaten van een groot onderzoek worden gepresenteerd. Interessant om deze presentatie nog eens op te zoeken. Je ziet namelijk ook een groot verschil tussen universiteiten en community-colleges. Studenten van community-colleges (2 jarige en lagere opleidingen) doen veel en veel minder met laptops en handhelds. Dat verbaast ons natuurlijk niets, maar is wel interessant! Eigendom van laptops is de laatste vijf jaar enorm toegenomen. 80% van de studenten heeft een laptop er zijn er nog maar een paar die een desktop hebben. Wat men met de computer doet verandert ook: steeds meer social networking (facebook, facebook, facebook). Je ziet ook dat sms-en populairder wordt dan msn-en (text-messaging vs instant messenging). Hoeveel IT wil je terugzien in de les? (geen - beperkt - gemiddeld - intensief - exclusief) Gebruiken docenten IT in de lessen? Bijna alle docenten doen dat... Laat je een vak vallen als de leermiddelen NIET on line staan? Een derde van de studenten zou dat doen. Undergraduates and handheld technology: Studenten zijn opgegroeid met mobiele telefoons. (Een schattige foto van een baby met een telefoon) Maar wat wordt er in de klas meegedaan? In de les vinden docenten dat je een telefoon niet goed kunt gebruiken. (en dan gaat het ook over telefoons met internet-toegang) Docenten willen graag dat de telefoon uitgaat onder de les, de jongere studenten vinden niet dat een docent dat mag verlangen, ook omdat de telefoon voor calamiteiten wordt gebruikt door de school (een sms-je als er bijvoorbeeld brand is) Internetgebruik op je telefoon: De helft van de studenten die internet op hun telefoon hebben, gebruiken dat wekelijks of vaker. De prijs van dataverkeer is de belanrijkste reden om het niet te gebruiken. De verwachting is toch dat het gebruik van internet op de telefoon toe zal nemen. Ook verwacht men dat een verschuiving plaats zal vinden van gebruik van bepaalde funcitonaliteiten van laptop naar mobiele telefoon. Studenten zien het liefst dat de school email beschikbaar stelt voor de mobiele telefoon. Van uw vroege verslaggeefster Maaike :).
Point/Counterpoint session Blackboard, Moodle en Sakai
Woensdag om 2.15 uur was deze sessie, door velen gemist, omdat de zaal al lang voor de starttijd vol was. Gelukkig staat ook deze sessie online, zodat je er nog even van mee kunt genieten.
Afsluitende lunch en laatste opdracht voor de deelnemers
Vanmorgen is de laatste kans op nog een paar sessies bij Educause 2009. Vanuit het raam van het hotel zie ik de eerste enthousiaste deelnemers al weer naar het Conferentie Centrum lopen. Aansluitend aan de Genereal Session, die als afsluiting van de conferentie dient, zullen we als CvI groep in het hotel verzamelen. We vertrekken daar om 12 uur voor de afsluitende lunch. Het restaurant ligt vlak bij het Santa Fe Art District. Ook zijn we daar al een eind in de richting van Cherry Creek Mall. Een laatste opdracht: Kijk nog een keer naar je doelstellingen voor deze studiereis en heb je antwoord gekregen op je vra(a)gen? Zie het smoelenboekje en neem dit mee naar de lunch.
IT Governance bij Community College Denver(CCD)-Rick Sparks (n.a.v. het bezoek van Maandag j.l.)
CCD is Partners met Metropolotan State College en University of Denver: de instituten delen dezelfde campus. Daarnaast maakt CCD deel uit van een Consortium van 13 Community colleges: Dit consortium heeft centraal ook een IT afdeling met email en bijvoorbeeld algemene studenten voorzieningen met een SIS en Financial Aid. Deze 13 cc's helpen elkaar financieel: de rijkere colleges helpen de armere. Elk van de drie organisaties op de campus hebben een eigen IT afdeling. Alledrie geheel gescheiden, maar er worden wel gezamenlijke projecten gedaan. Er zijn gescheiden netwerken met een gezamenlijke onderkant zoals bijvoorbeeld glasvezelverbinding tussen gebouwen. Men bereikt hier flexibiliteit door virtualisatie, zowel op applicatie als op servergebied. Keuze voor applicaties wordt in het onderwijs bepaald. Het komt wel Professionalisering komt ook aan bod: En oja: Rick Sparks had het eigenlijk graag willen 'maken' in de muziek. Hij heeft een fantastisch ruig uiterlijk dat er nog heel goed bij past :) Maaike
Link naar Mile-high Twitterdebat
donderdag 5 november 2009
Jaarlijks onderdeel van Educause; een update van de stand van zaken op ICT gebied binnen het hoger onderwijs op basis van een enquête.
Wat zijn de issues die men momenteel ervaart:
Wat opvallende zaken:
Een zijpaadje met specifiek US-trekjes: systemen om al je studenten een “campusalert” te sturen (overgehouden aan orkanen en de moordpartij in Virginia). Overigens besteedt het grootste deel van de instellingen dit uit. Moeten wij hier ook aan denken? De spreker haalde de volgende hoofdpunten er uit:
Meer weten: campuscomputing.net; daar staat de hele survey online. Marieke Jas, ROC Leiden
5 november Evolving Technologies
Welke technologien zien we in belangstelling groeien in 2009? Over 10 jaar heen gaat de trend van Bedrijfsvoering (Enterprise Management) naar Teaching & Learning. Ben je als organisatie klaar voor de nieuwe technologie?
Marieke Jas, ROC Leiden
Point-Counterpoint on Learning Management Technologies
Ik bezoek een discussie over wel of niet een LMS in te zetten. De eerste spreker heeft het over aandacht voor 'open' tools en dat die moeten worden ingezet in het onderwijs. Hij doelt dan op Blog en Wiki. Hij vraag om minder aandacht te besteden aan een LMS en meer aan het neerzetten van deze tools. De tweede spreker licht toe wat zijn instituut doet met Blackboard. Blackboard wordt ingezet om meer logistiek te ondersteunen. Wat is mijn cijfer? Wat is mijn huiswerk? Wat moet ik doen? De derde spreker heeft het ook over een web 2.0 tool: zijn studenten werken nog steeds op een discussie-platform dat buiten de school staat. Zelfs nadat de lessen zijn afgelopen. Zelfs nadat de docent zelf allang uit dienst is en naar een andere school gaan de discussies nog door. a computer is an instrument whose music is ideas. Alan Kay. ... I am interested in stimulating a major change in how things can be. The bottom line for such changes is political. What is happening now is an empirical question. What can happen is a technical question. But what will happen is a political question, depending on social choices. Seymour Papert, Mindstorms Wat is het toch leuk om een verhaal bij te wonen van iemand die zo gepassioneerd is over wat hij doet en wat zijn studenten doen!! Maaike (alle batterijen van mijn camera zijn op... geen fotootjes meer helaas :( )
4 november : You can’t change education with that old generation curriculum management system.
Duurde even voordat ik door had dat dit echt vernieuwend was (dank aan Wouter de Haan van Surf) en misschien ook inspirerend voor CGO in MBO-land. Behalve een veel grotere variatie aan leeractiviteiten dan de aloude module of cursus biedt dit systeem een workflow waarin je vervolgens leereenheden vertaalt naar het formele curriculum. Het is aan de instelling zelf om de onderliggende beleidsuitgangspunten te kiezen. Gezond uitgangspunt: elke leerervaring kan een leereenheid zijn. Thuis nog eens op googelen en doorgeven aan Triple A! Marieke Jas, ROC Leiden
4 november : Leading the University as a “platform”?
Het recept voor morgen doen werd helaas niet bijgeleverd, maar als denkrichting vond ik het wel inspirerend. Een tweede spreker in dezelfde sessie gaf meer operationele voorbeelden van het inzetten van platforms om lastige organisatievraagstukken breed op tafel te leggen en meer verbinding en commitment te organiseren. Dat zou ik nu wel morgen kunnen gaan doen….goed idee om mee naar huis te nemen. Als voorbeelden van platform-organisaties werden nog genoemd: Wikiversity enP2PU. Marieke Jas, ROC Leiden
05/11 Copyright values, general Session
Presentatie waarin de uitgangspunten werden uitgelegd achter de amerikaanse copyright wetgeving en de beperkingen die daaruit ontstaan voor film en les- en onderzoeksproducten. En dat zijn beperkingen die in de loop der tijd erger worden omdat na vele jaren de houder van de rechten er niet meer is en de rechten niet zijn vrijgegeven. Ferdi van Engelen, ROC Leiden
How do you use social networking as a retention tool in your campus portal? -(Thibeault -Curry College, LaFond - Holy Family University, Stewart - Albany State University)
myCampus - live. learn. work. play. Drie instituten vertellen over hoe ze een portal inzetten voor hun studenten. Men gelooft erin dat een portal het gevoel van 'erbij horen' versterkt. Men wil graag alle mensen betrekken in een sociale structuur omdat men gelooft dat dat retentie bevordert. Wat men hier in dit voorbeeld in een portal onderbrengt, lijkt heel erg op hoe wij het zien en (willen/gaan) doen Doelgroepen Alumni Google Analytics We believe that social networking tools get people engaged & involved. - ik kan niet wachten tot onze portal live is! Maaike
Donderdag 5 november, General Session
In het eerste deel van de sessie worden er een aantal personen in het zonnetje gezet. E.e.a. geopend door Diana Oblinger It is about time: Getting Our Values Around Copyright right - Lawrence Lessig, professor Stanford Law School, Stanford University.
observaties 2. de copyright wetgeving is bedoeld om het inkomen van mensen, de makers, veilig te stellen. Maar niet iedereen die iets schrijft of schildert wil er geld mee verdienen: er zijn ook andere doelstellingen: mensen die gewoon willen delen. 3. Mensen zijn in het algemeen niet kritisch op de wetgeving, advocaten wel. Je moet blijven kijken of het nog wel past en zinnig is op de realiteit. Je mag kritisch zijn op de wet. Het exclusieve recht wat bij copyright hoort, past niet helemaal bij de wetenschap. Hier gaat het niet om exclusiviteit maar om delen. Als je de kennis niet openstelt, wordt er niet doorontwikkeld of onderzocht. Boeken zijn wel vrij toegankelijk, omdat je geen kopie maakt. Nu zie je dat digitale middelen niet meer goed toegankelijk zijn. wat kunnen we doen? there is nothing so useless as doing things efficiently that not should have done at all Maaike
5 november - Blackboard Mobile Central
Sessie in de Denver Athletic club over het ter beschikking stellen van
Kees de Brouwer, ROC van Amsterdam
Wo 4/11 Learning Space Design ...discussing what makes a physical space conducive for learning...
Via kwant onderzoek bepalen met welke middelen (ruimtegeometrie, meubilair, digispul, boards etc) het leren in een (virtuele) ruimte het meest effectief is. En hoe meet je het effect op jet leren? En dan meer specifiek door Boeiend onderwerp dat bij mij de vraag oproep hoeveel onderzoeksresultaten er al beschikbaar zijn. Ferdi van Engelen, ROC Leiden
The changing role of the CIO - H.David Lambert, vice president for Information Services and Chief Information Officer Georgetown University
De rol van CIO is ontwikkeld: Meer complexteit, meer instituutbrede scope. Daardoor komen ook meer onderwerpen aan bod zoals beveiliging en continuiteit. De rol van IT is ook zo belangrijk dat het meer over het beheer gaat: zorg dat het werkt en zorg dat eruit wordt gehaald wat erin zit. Het email-systeem dat alle medewerkers (en studenten) mag er niet uitliggen of langzaam zijn. Nooit. Veel applicaties en koppelingen met applicaties zijn allemaal cruciaal geworden in een periode van vijf jaar. De CIO verandert daardoor in een Risk Management Officer, voorbeelden zijn: De verhouding tussen centrale en afdelings-applicaties is veranderd totaal omgedraaid. Was eerst het belangrijkste deel van de applicaties van individuele afdelingen en alleen daar in gebruik, is dat nu andersom. Zo zien we dat bij het ROCva ook, hoewel het aantal onderwijs applicaties nog wel enorm groot is, zijn er steeds meer grote applicaties ROC-breed in gebruik. De CIO wordt daardoor een strategisch leider die in staat moet zijn om de techniek aan te sturen als in gesprek te gaan met de business. Men mengt hier de rollen van directeur ICT, architectuur en Informatiemanagement. Wil je dat allemaal combineren, ben je wel een schaap met 5 poten? De presentator verbaast zich over een realiteit die voor ons echt dagelijkse realiteit is. Niet iets om je over te verbazen, maar om je schouders onder te zetten. Ja de wereld is veranderd. En nu? Misschien is de doelgroep van de presentatie een andere? Er was geen woord gelogen bij, en ik denk dat er binnen onze instellingen nog voldoende mensen zijn die zich niet realiseren hoe complex het allemaal ondertussen is! Maaike Stam woensdag 4 november 2009
Revisiting your IT Governance Model - kelly Block, director of Application Portfolio Management AITS, University of Illinois
Wat kenmerken: De presentator is slecht verstaanbaar door vreselijke akoustiek van de ruimte. Wat kunnen we leren? 1. goedkeuren en prioriteren van projecten door de business 2. Bepalen hoe belangrijk een project is voor je organisatie 3. Zorg dat het duidelijk is waar je je tijd aan besteed en wanneer je weer tijd hebt. 4. Gebruikersevaluatie na projecten: hoe goed heb je het gedaan? 5. Door de gelaagdheid van de besluitvorming hoeft het hoogste niveau niet meer naar alle projecten te kijken. Kleine projecten hebben dat niet nodig. 6. De goede mensen in de clubs die beslissen (kennis van zaken, juiste niveau?) 7. Meer tijd besteden aan de business issues dan aan de techniek. Ik zit toevallig naast Kees: wat heeft Kees geleerd? - Nuttige aanknopingspunten: wij (ROCvA) doen het nu niet. Dit helpt wel om e.e.a. te gaan vormgeven. www.itpc.uillinois.edu (alles is online terug te vinden) Maaike Stam. Labels: IT Governance
Educause Annual Conference 2009 geopend
Het Conferentie centrum is groot. De opening vindt plaats in de theaterzaal, waar helaas het draadloos netwerk van de conferentie niet beschikbaar is (dus niet getwitterd). Als het goed is hebben we in de rest van het Conferentie centrum wel gratis Wifi. President van Educause Diana Oblinger opent de conferentie. Ze geeft kort aan hoe Educause reageert op de vragen en opmerkingen van deelnemers en welke voorzieningen nieuw zijn dit jaar.
Joanne Kossuth voorzitter van de programmacommissie bedan
Maaike heeft al een prachtig verslag gemaakt van de keynote, ik zal me beperken tot het meegeven van de slides, die niet in Maaikes verslag zitten. The Tree Circles van het Hedgehog Concept (zie slide). Je waarden zijn de basis voor doorzettings kracht. Wat is een BHAG? Als voorbeeld een foto van een "rock climber", vriend. sneed per ongelijk zijn indexfinger af. pretty down, maar toen ging ik plannen maken voor grootse klim tochten. Door het verlies van zijn vinger werd hij overtuigd dat hij meer kon als hij er echt voor ging, driven by the Bhag's. Wat moet jou gebeurden om zo te veranderen? Overleg met drie mensen naast en achter je. 5 minuten. Vervolgens bij 4 microfoons die in de zaal staan vraagt Jim vertegenwoordigers van de groepjes om het resultaat van hun gesprek te delen met de zaal. Per microfoon staan er 6 mensen in de rij om te antwoorden! Als je iets wilt bereiken, dan moet je het zelf doen, niet afhankelijk opstellen van "de rest van de wereld" of van je medewerkers. What keeps you motivated? I am inflicted with curiousity. Hoeveel mensen zijn touched by great mentors? De mijne zei: jij verspilt je tijd om te proberen interresant te zijn, maar probeer eens geinteresseert te zijn! We houden niet van emotionele confrontatie. We werken liever aan het What dan aan de People issue Who. Strategie? Kijk naar de good-to-great CIO's. 90% komt uit de eigen organisatie. Insiders, geen mensen die zich laten gelden, hebben soms de kwaliteiten en komen van binnen uit, worden niet met veel bravour binnen gehaald. website JimCollins.com Nog een tip die Jim Collins kreeg en ons wil meegeven: Je bent te hard bezig met overleven, stopt teveel energie in zorgen maken over je succes. Stop energie in de vraag hoe je usefull kunt zijn. Ga en maak je zelf nuttig!
Woensdag 4 november 08:15 uur: General Session
De woensdagochtend begint goed met het vieren van de verjaardag van Ferdi. Om zeven uur is iedereen aanwezig en zijn er ballonnen, cadeautjes en een taartje. Ferdi is er stil van. Kwart over 8 precies begint de General Sessie in de grote zaal. De voorzitster van de Educause leidt de conferentie met veel enthousiasme in. Jim Collins - Good to Great and the Social Sectors stages of decline: (stappen zijn) 1.Hubris Born of Success, 2.Undisciplined Pursuit of More, 3.Denial of Risk and Peril, 4.Grasping for salvation, 5.Capiltulation to irrelevance or death. Jim zegt dat je het zelf in de hand hebt. Het is niet zo dat scholen meer op bedrijven moeten lijken. De meeste bedrijven zijn middelmatig. Het gaat om Discipline en toewijding. If you think you're great, you're not. Leiderschap is belangrijk om het verschil te maken: Er zijn volgens Jim vijf niveaus. Een Great leader moet ze alle vijf hebben. Met als belangrijkste eigenschap bescheidenheid: het gaat niet om jou maar om het doel. Level 5 Leadership Er zijn twee soorten level 5 leaders. Eentje met álle macht en zoals bij colleges en universities die het niet hebben. Het lijkt wel net alsof ze die macht hebben, maar hebben het niet. The exercise of power is not leading. True leadership is dat mensen je volgen terwijl ze de optie hebben om je niet te volgen. (Herkenbaar he?) Gevaren: te veel willen, op alle vlakken willen groeien. Dat red je gewoon niet. Motiveren werkt niet, stelt deze man. Je bent zelf al gemotiveerd. Dat is een belediging. Je moet er wel voor zorgen dat mensen niet gedemotiveerd raken. Er is geen tekort aan motivatie, er is een tekort aan mensen die mensen gemotiveerd houden. Dat is het verschil tussen een goede en een geweldige leider. Hoe raken mensen gedemotiveerd? Ontkenning van de zaken die mensen belangrijk vinden, die aangepakt moeten worden. En omgaan met moeilijkheden. Je moet wel volhouden, maar niet de waarheid ontkennen. Daarnaast moeten we ook niet denken dat het maar 1 aspect is dat je moet veranderen. En dat het snel gaat. Het gaat langzaam (gemiddeld 7 jaar) en het kent veel aspecten. In het bedrijfsleven kun je succes aflezen van het financiele resultaat. Dat gaat niet bij scholen: Daar gaat het om goede mensen, financien en het beeld dat men van je hebt: je reputatie. Jim vraagt de zaal wie er een to-do list heeft, veel handen gaan omhoog. Dan vraagt hij wie een not-to-do list heeft... Keuzes maken... (Hij maakt ook graag een grapje over dat we nu op de to-do list moeten schrijven dat we een not-to-do lijst moeten maken :-) Daarna komt Jim weer terug op de opmerking 'when you think you're great, you're not'. Je moet er nooit komen: er moet altijd iets te verbeteren zijn, waar je naar kan streven. Preserve Core values & Core purpose : Core ideology The right people 10 dingen die we moeten doen: Laat je niet gevangen nemen door omstandigheden. Je bent vrij in je keuzen. Een inspirerend verhaal, misschien makkelijk soms (makkelijk om te vertellen, moeilijker te realiseren...), maar wel veel waarheid. Benieuwd wat de anderen ervan vonden...! Maaike Stam dinsdag 3 november 2009
Bezoek aan Community College of Denver
Wat valt op
Zoals je leest zijn er naast overeenkomsten met de aanpak binnen het ROC ook nieuwe ideeën opgedaan, die ondanks het andere systeem in Nedrland, toch de moeite van het nader bekijken waard zijn. We bedienen immers voor een belangrijk deel dezelfde doelgroepen. Dankjewel Community Collge of Denver voor deze leerzame ervaring. Karin Hendrich, ROC Rivor Labels: #cvidenver09 maandag 2 november 2009
Zondag: CvI neemt ons mee naar de Rocky Mountains
In onze twee mpv's rijden we al om 8 uur weg op weg naar de Rockies. Het navigatieteam
zondag 1 november 2009
Voorspoedige reis naar Denver
Na de zeer voorspoedige reis zijn we moe (want voor ons eigenlijk midden in de nacht), drinken we nog wat in het hotel en spreken af om morgen vroeg te ontbijten voor een dag Rocky Mountains. Foto hiernaast: uitzicht uit de hotelkamer met op voorgrond het Conference Center. Daarachter de Rocky Mountains in het vroege ochtendlicht. Foto's van de reis zal ik op Flickr plaatsen en kun je HIER bekijken.
|