Startpagina
Het Consortium voor Innovatie organiseert ook in 2009 een studiereis naar Amerika!
Startpagina
maandag 9 november 2009
Mobile computing 2.0 (6 november)

P1190377 Seton Hall University heeft er echt werk van gemaakt om ook de handheld devices in het bijzonder smartphones te benutten in het onderwijs. Men verwacht t.z.t. een paperless classroom, bijdrage aan duurzaamheid en kostenreductie.

Er is veel energie gestoken in applicatieontwikkeling, webservices toegesneden op het gebruik van de smartphone. Soms ben je dan iets te vroeg…. inmiddels levert BlackBoard applicaties voorde I-phone. Men heeft het vooral gezocht in zaken die wij in Nederland onderwijslogistiek zouden noemen: messaging, roosterinformatie, data-push, mobiel dashboard voor allerlei informatie op en over de campus (bibliotheek catalogus, GPS). Maar ook: Don’t Ring Technology - toch handig als je een les niet wilt laten verstoren.

Niet alleen het beschikbaar zijn van de technologie vormde de aanleiding. Men had al veel ervaring met laptops. Dat leverde groei in studentenaantallen en studenttevredenheid op, bovendien een positieve impact op het leren, samenwerken en communiceren. Een belangrijke reden om meer met handhelds te doen was dat die handhelds bij uitstek de middelen zijn die jongeren benutten om prosumer te zijn.

Men had ook gekegen naar de sociaal-prychologische component: in social networks van jongeren zijn volwassenen nou niet direct welkom. Echter, als het gaat om learning groups was gebleven uit onderzoek, dan wordt de bijdrage van experts juist wel op prijs gesteld. Het vergt wel dat onderwijsgevenden switchen in stijl: van autoriteit naar collegialiteit (met studenten!) in leren.

Inspirerend vond ik de projecten die vervolgens georganiseerd zijn, een paar voorbeelden:
- Gebruik van Storytelling als werkvorm
- Meer Multi Media (gewoon simpel opgenomen met die smartphone) in portfolio’s
- Peer assessing
- Voorlichting op de campus waar de telefoon van potentiële studenten ingezet wordt

In een andere lezing had ik al gezien dat men mini simpele video-camera’s (Flip!) gebruikte voor verslaglegging. Meer info: http://tltc.shu.edu/mobile

Marieke Jas, ROC Leiden

Labels:

Een reactie plaatsen

<< Startpagina