Ook hier hebben ze net als bij Kennisnet een ICT monitor. Al 20 jaar intussen doet Kenneth Green onderzoek naar de issues die spelen bij het gebruik van ICT in de Colleges en de Universiteiten in Amerika. En tijdens de Educause worden de resultaten van dit jaar weer gepresenteerd, altijd leuk om even te gaan kijken.
Als de belangrijkste trends hier werden aangegeven:
- Bezuinigingen op het IT budget, dat was duidelijk nummer 1!
- Reorganisaties bij de IT organisaties, het is constant in beweging
- Gebruik van open source, komt toch steeds meer op
- Lange termijn prospect voor het e-book, 80 % van de instellingen denkt dat deze in de komende 5 jaar een belangrijke rol in het onderwijs gaan spelen.
Dan is een belangrijk aspect van het onderzoek welk issue de instellingen aangeven als het belangrijkste ICT issue voor de komende twee jaar op hun instelling. Opvallen was dat er geen uitschieters waren maar een skale van kwesties die spelen en waar de IT afdelingen de komende jaren mee uit de voeten moeten zien te komen.
- 2 issues scoorden ongeveer 15%: financiering van de IT afdelingen en het upgraden van de netwerken!
- 5 issues scoorden net onder de 10%: online cursussen/leren, ERP systemen, IT Stafproblemen, Instructional integration (zeg maar de e-learning omgeving), en tot slot de gebuikersondersteuning. Herkenbaar??
Een ander issue dat hier erg speelt en dat wij nog nauwelijks kennen is de Emergency Notification, een belangrijke zaak in de instellingen waarbij ICT een belangrijke facilitator is. Bij noodsituatie, geweld op school, weersomstandigheden e.d. is het de bedoeling dat iedereen zo snel en adequaat mogelijk wordt geïnformeerd!
Wat betreft die leeromgevingen, Blackboard is hier leading (ruim 60% van de instellingen), daarnaast komt Moodle sterk op en hebben ze nog Angel, D2L en Sakai. Opvallend is dat 40% aangeeft in de afglopen 2 jaar deze omgeving veranderd te hebben en 25 gaat dat in de komende 2 jaar doen. 15% gaat dat zelfs WEER doen….. Het blijft ook hier zoeken.
Meer info bij The campus computing project van Kenneth Green.
Leo Bakker, Kennisnet
Een reactie plaatsen
<< Startpagina