Het Consortium voor Innovatie organiseert ook in 2009 een studiereis naar Amerika!
dinsdag 5 januari 2010
Late Nieuwjaarsbijeenkomst?
Dinsdag 12 januari treffen de deelnemers aan de CvI Studiereis naar Denver elkaar weer in Hilversum voor een bijeenkomst, die wordt aangeboden door het ROC van Amsterdam.
Na een inhoudelijk deel zullen we gezamenlijk dineren in het leerlingen restaurant van ROC van Amsterdam in Hilversum. Om 16.00 uur heten we je welkom op Arena 301 in Hilversum. Je route kun je uitstippelen via de routeplanner van de ROCvA website
Natuurlijk is er volop gelegenheid om weer te netwerken, ook tijdens het diner. Er zal ook ruimte zijn voor inhoudelijke evaluatie en voor jullie inspirerende ideeën voor komende studiereizen van het CvI. Maar ook kunnen we de film van Ruud en elkaars foto's bekijken.
Ook namens Maaike Stam en Kees de Brouwer, tot dinsdag!
woensdag 18 november 2009
Groep van CvI studiereis 2009 naar Denver
De groep bij elkaar op de eerste dag van de CvI studiereis in Rocky Mountains National Park bij Bear Lake, waar een flinke wandeling door de besneeuwde bergen gemaakt werd. Voor foto's zie verder op dit weblog.
En de laatste dag samen lunchen en terug kijken op ieders persoonlijke doelstellingen. Dit doen we onder het toeziend oog van het lokale wild, dat we eerder deze week in de Rocky's vrij zagen rondlopen... nou ja, sommige dieren dan.
Moqub (ken haar echte naam niet, maar vond haar op twitter als Nederlandse deelnemer aan Educause 09 en trof haar later op de conferentie) heeft een leuke blog geplaatst over een sessie, die ze heeft gevolgd, waarin Flickr wordt gebruikt.
Klik door op de illustratie om op haar weblog te komen.
woensdag 11 november 2009
Foto's van de CvI studiereis beschikbaar
Ook de foto's van Educause, die Ellen maakte staan online:
Van ons bezoek zondag aan de Rocky Mountains met de hele groep zijn natuurlijk véél foto's gemaakt.
Foto's van Maaike Stam zijn te bekijken op Picasa:
Dankzij een tip van Mark Roman, één van de collega-twitteraars en bezoeker van Educause 2009 kunnen we toch Jim Collins "live" streaming aanbieden, al heeft hij het Educause team geen toestemming gegeven zijn presentatie op te nemen.
Het is dan ook niet zijn openings keynote verhaal in Denver, maar zijn gedachten komen er wel in terug.
Op de website van Educause zijn inmiddels veel sessies van de Annual Conference 2009 in Denver beschikbaar.
Helaas de Openings-keynote van Jim Collins niet, ik heb geinformeerd of deze ook nog beschikbaar komt, maar blijkbaar heeft Jim Collins geen toestemming willen geven voor streaming of recording.
Niet alle sessies, maar misschien wel juist die sessie die voor jou interessant is, vind je op de Educause site via onderstaande link.
Seton Hall University heeft er echt werk van gemaakt om ook de handheld devices in het bijzonder smartphones te benutten in het onderwijs. Men verwacht t.z.t. een paperless classroom, bijdrage aan duurzaamheid en kostenreductie.
Er is veel energie gestoken in applicatieontwikkeling, webservices toegesneden op het gebruik van de smartphone. Soms ben je dan iets te vroeg…. inmiddels levert BlackBoard applicaties voorde I-phone. Men heeft het vooral gezocht in zaken die wij in Nederland onderwijslogistiek zouden noemen: messaging, roosterinformatie, data-push, mobiel dashboard voor allerlei informatie op en over de campus (bibliotheek catalogus, GPS). Maar ook: Don’t Ring Technology - toch handig als je een les niet wilt laten verstoren.
Niet alleen het beschikbaar zijn van de technologie vormde de aanleiding. Men had al veel ervaring met laptops. Dat leverde groei in studentenaantallen en studenttevredenheid op, bovendien een positieve impact op het leren, samenwerken en communiceren. Een belangrijke reden om meer met handhelds te doen was dat die handhelds bij uitstek de middelen zijn die jongeren benutten om prosumer te zijn.
Men had ook gekegen naar de sociaal-prychologische component: in social networks van jongeren zijn volwassenen nou niet direct welkom. Echter, als het gaat om learning groups was gebleven uit onderzoek, dan wordt de bijdrage van experts juist wel op prijs gesteld. Het vergt wel dat onderwijsgevenden switchen in stijl: van autoriteit naar collegialiteit (met studenten!) in leren.
Inspirerend vond ik de projecten die vervolgens georganiseerd zijn, een paar voorbeelden: - Gebruik van Storytelling als werkvorm - Meer Multi Media (gewoon simpel opgenomen met die smartphone) in portfolio’s - Peer assessing - Voorlichting op de campus waar de telefoon van potentiële studenten ingezet wordt
In een andere lezing had ik al gezien dat men mini simpele video-camera’s (Flip!) gebruikte voor verslaglegging. Meer info: http://tltc.shu.edu/mobile
Soms levert de conferentie ook ronduit teleurstellende ervaringen op. Ook weer vanuit onze ICT-strategie voor de nieuwbouw trok deze titel mij. Maar verder dan een standaard docenten-presentatieplek ging het niet. O ja, je kunt kennelijk veel eer inleggen met het meubilair dat je daarvoor speciaal laat maken – liefst natuurlijk met logo… Lijkt me een aardige klus voor onze deelnemers art & design.
Hier ging ik met veel verwachtingen naar toe. ROC Leiden wil immers fors wijzigen in het beleid ten aanzien van Open Leercentra…
Drie universiteiten (Eastern Illinois, Wisconsin-Milwaukee, Minnesota-Duluth) presenteren hun aanpak met computerlabs.
Natuurlijk, er zijn wel zaken veranderd: draadloos, plekken om met je eigen laptop te werken, Multi media faciliteiten, projectruimtes om samen te werken, video-conferencing, MAAR… bij deze instellingen bestaan de computerlabs nog steeds, terwijl 85% van hun studenten een laptop heeft. Minnesota-Duluth had bovendien onderzocht wat studenten in de labs doen: vooral internetapplicaties en niet de high end academic stuff. Dat kan dus ook gewoon op die laptop… Waarom komen de studenten (20%) toch naar de labs: betere plek, meer software, sneller internet en geen zin om de laptop mee te nemen
Waarom investeren deze universiteiten toch in de labs is mijn vraag. Ik heb het niet geverifieerd maar denk dat concurrentiepositie (goed voorzien zijn van faciliteiten) een belangrijke reden is.
In de discussie aan het eind van de sessie ging het nog even over de vraag waarom er toch steeds meer computers worden gevraagd. Het antwoord van deze universiteiten: wensen vanuit het onderwijs (waarbij de ICT-ers in een lastige positie zitten als het gaat om de beoordeling van de rechtvaardiging daarvan) en vermeende behoefte. Het zal een hele klus worden om het in Leiden anders te doen. Gauw nog eens nagaan in welke mate deelnemers al labtops hebben. Maar als we het dan in onze nieuwbouw anders gaan doen dan zijn we dus flink vernieuwend bezig!
Marieke Jas, ROC Leiden
zaterdag 7 november 2009
woensdag 4 november 2009 - Lightning Round: E-portfolio's
De Educause conferentie kent ook Lightning Rouds: 5 presentaties van 7 minuten over een thema. In dit geval E-portfolio.
Ik ben het meest enthousiast over het project Building Blog-based E-Portfolios van de Universiteit vgan Southern California. Zij gebruiken blog-based e-portfolio's als bewijs voor het leerproces en de opbrengsten van de studenten. Een groot pluspunt is de mogelijkheid om met "de hele wereld" over onderwerpen te discussiëren. Voor ons nog de vraag of een blog als bewijsmateriaal geschikt is.
Slotsessie Educause Annual Conference 2009 in Denver
Opening natuurlijk weer door onze gastvrouw Diana Oblinger. De volgende Educause wordt georganiseerd van 12-15 oktober in Annaheim - Californie.
Dancing with History: A Cautionary Tale - Brenda Gourley, former Vice Chancellor and President The Open University UK
Brenda is een ontzettend Engelse Dame van tenminste achterin de 50, die eigenlijk oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt. Heerlijk om eens een engels accent te horen :) Brenda maakt zelf geen gebruik van 'technology'. Ik blijf maar wachten op leuke plaatjes of filmpjes, maar ze komen niet. Hoewel de rol van technologie in haar instituut volgens haar heel belangrijk en groot is...
Scholing is nodig om een verandering te maken in de uitdagingen van vandaag. En er zijn wereldwijd veel mensen die scholing nodig hebben (en momenteel niet krijgen!)
Brenda Gorley vertelt over het ontstaan van de Open University in Groot Brittanie, waar ze president van was. Over het open karakter (iedereen wordt toegelaten) en de scepcis waarmee het idee ruim 40 jaar geleden werd ontvangen. Op dit moment lukt het om de kwaliteit van deze universiteit hoog te houden ondanks de enorme omvang (grootste in de UK) wat juist door de omvang erg moeilijk is.
Kenmerking van het onderwijs van de OU Blended Learning, beschikbaarheid van bijlessen, online studiemateriaal van hoge kwaliteit en gebruik van technologie in en rond de lessen. De universiteit is niet alleen open, maar men probeert ook actief mensen naar binnen te trekken en te motiveren. Er worden allerlei introductie lessen gegeven om mensen kennis te laten maken met vakken en beroepen waar men geen beeld van heeft (dat heeft vast heel veel toegevoegde waarde!!)
Wat mooi is dat het idee van een 'open' universiteit nu in veel meer landen is gerealiseerd: met onder andere een hele grote in India (hoeveel leerlingen ookal weer?)
Het continue succes van deze universiteit 'was not some sort of happy accident'. De concurrentie is ontzettend toegenomen. Hoe men dit aanpakt is: -scenario based planning -business-like approach (outsourcing, using of open source met Moodle) -performance management (groter bewustzijn van kosten) -measuring: if you want something managed: you'd better measure it, and be careful what you measure, because it's going to be managed... -recruiting vanuit het bedrijfsleven -goed om je heen kijken naar concurrenten en 'klanten'.
Trends in higher education -Technologische verandering: mogelijkheid tot communicatie , openheid, samenwerking, en allemaal bijna gratis. -Een zorg is wel dat er juist veel leermiddelen op het noordelijk halfrond worden gemaakt.
Verandering is nodig over een aantal assen: -Integratie van de digitale mogelijkheden in het onderwijs. Docenten/professoren doen dit onvoldoende. Ze refereert hier met name ook aan het doen van onderzoek. -Het is nu mogelijk om overal in de wereld lessen te volgen en voor docenten om overal ter wereld bij te dragen aan lessen ook van andere instituten dan die van jezelf: dit moet juist worden aangemoedigd, vindt Brenda. -Collaborative learning is much more effective than individual learning. -verandering van teacher-centric naar student-centric. -beweging van formal- naar informal- learning -management & investment: er moet tijd en inzet worden geinvesteerd. Kostenreductie moet niet via de salami techniek, maar er moet worden gekozen:
You haven't got a strategy unless you know what you're NOT going to do.
-Investeren oa in opleiding van personeel, infrastructuur, kwaliteit-systemen, zorgen dat invloed van buiten naar binnen komt en meegenomen wordt in het government-proces.
(ondertussen is de tijd voorbij, maar het gaat maar door, en het wordt steeds moeilijker om de aandacht erbij te houden en de kern eruit te halen, dus als een van de andere aanwezigen nog iets wil aanvullen... graag! )
who says elefants can't dance? Universiteiten hebben een grote verantwoordelijkheid: om ervoor te zorgen dat iedereen op de wereld kan leren, niet alleen diegenen die bij je op school zitten! (en dan moeten ze leren dansen?! En daar moet in worden geinvesteerd...)
Evaluating our Student Laptop Program: Looking Ahead - Court Samsom & Michael Lucas
Texas A&M University, Doha, Qatar (east of saoudi arabia)
Education city is the flagship project of Qatar Foundation, envisioned as a center of excellence in education and research, to help transform Qatar into a knowlegde base centre. (Er gingen veel studenten naar het westen: men wilde nu graag goede opleidingen opzetten in het MiddenOosten)
De laptops worden aan studenten gegeven (studenten betalen ook geen schoolgeld, dat wordt allemaal door de oliemaatschappijen betaald): 29 stuks in 2003 en 309 laptops in 2009. Men werkt het liefste met tablet-pc's. Men heeft er altijd van elk type een aantal meer gekocht als reserve. Na het afstuderen mogen de studenten de laptop hebben. Men merkt wel op dat studenten er niet zo zuinig mee zijn...
Uitdagingen Logistiek: De locatie (Qatar) is lastig, vooral bij reparatie en reserve onderdelen Laptops/Tablets gaan vaak geen 4 jaar mee. Verborgen kosten: -security of hardware -image & hardware maintenance (het stof /zand daar) -classroom disruption (gebruik van een laptop leidt af) -faculty empowerment technology -non-native learning curve
Kansen Faculty development - ontwikkeling/scholing van docenten: Er moet veel tijd worden gestoken in ondersteunen. Bovendien is het nodig om een gecoordineerde aanpak te kiezen over het gehele curriculum. Student Technology Literacy - Studenten weten wel hoe ze gratis muziek en films moeten downloaden, maar weten NIET hoe ze de computer succesvol op school kunnen gebruiken, daar moeten ze in worden begeleid. Need for re-evaluation - er was eigenlijk nog nooit geevalueerd, nu doet men dat wel en betrekt de studenten erbij. Wat belangrijk blijkt is het formaat van het scherm, hoelang de batterij meegaat en het gewicht van het apparaat (ja logisch he?) Commitee Conclusion - no sense of ownership: de laptops worden niet zorgvuldig behandeld! Men wil geen tablet-pc's meer gebruiken in het eerste jaar: hier worden de kosten ook mee omlaag gebracht.
Looking Ahead-questions to ask -Hebben studenten echt een laptop voor/van school nodig? - het is erg duur ( niet alleen geld, maar ook ondersteuning) -Heb je een ondersteuningsprogramma voor docenten opgezet? -Heb je een ondersteuningsprogramma voor studenten opgezet? -Kun je de ondersteuning langdurig volhouden? -Je hebt een permanente evaluatie-commissie nodig! -Kijk goed naar het type laptop wat nodig is: tablets hoeft misschien niet | -Misschien zijn netbooks een alternatief?
Ook hier hebben ze net als bij Kennisnet een ICT monitor. Al 20 jaar intussen doet Kenneth Green onderzoek naar de issues die spelen bij het gebruik van ICT in de Colleges en de Universiteiten in Amerika. En tijdens de Educause worden de resultaten van dit jaar weer gepresenteerd, altijd leuk om even te gaan kijken.
Als de belangrijkste trends hier werden aangegeven:
- Bezuinigingen op het IT budget, dat was duidelijk nummer 1! - Reorganisaties bij de IT organisaties, het is constant in beweging - Gebruik van open source, komt toch steeds meer op - Lange termijn prospect voor het e-book, 80 % van de instellingen denkt dat deze in de komende 5 jaar een belangrijke rol in het onderwijs gaan spelen.
Dan is een belangrijk aspect van het onderzoek welk issue de instellingen aangeven als het belangrijkste ICT issue voor de komende twee jaar op hun instelling. Opvallen was dat er geen uitschieters waren maar een skale van kwesties die spelen en waar de IT afdelingen de komende jaren mee uit de voeten moeten zien te komen.
- 2 issues scoorden ongeveer 15%: financiering van de IT afdelingen en het upgraden van de netwerken! - 5 issues scoorden net onder de 10%: online cursussen/leren, ERP systemen, IT Stafproblemen, Instructional integration (zeg maar de e-learning omgeving), en tot slot de gebuikersondersteuning. Herkenbaar??
Een ander issue dat hier erg speelt en dat wij nog nauwelijks kennen is de Emergency Notification, een belangrijke zaak in de instellingen waarbij ICT een belangrijke facilitator is. Bij noodsituatie, geweld op school, weersomstandigheden e.d. is het de bedoeling dat iedereen zo snel en adequaat mogelijk wordt geïnformeerd!
Wat betreft die leeromgevingen, Blackboard is hier leading (ruim 60% van de instellingen), daarnaast komt Moodle sterk op en hebben ze nog Angel, D2L en Sakai. Opvallend is dat 40% aangeeft in de afglopen 2 jaar deze omgeving veranderd te hebben en 25 gaat dat in de komende 2 jaar doen. 15% gaat dat zelfs WEER doen….. Het blijft ook hier zoeken.
Meer info bij The campus computing project van Kenneth Green.
Als je niet alles kunt volgen, of misschien helemaal niet mee bent naar Denver, is er gelukkig nog een mogelijkheid om de Point/Counterpoint sessies van Educause 2009 terug te zien op de Educause website
De Educatieve Contentketen in de USA, veel content, weinig keten!
Ja, je gaat naar zo’n conferentie om nieuwe dingen op te doen, om de ontwikkelingen goed tot je te laten doordringen en een heel klein beetje in de toekomst te kijken omdat ze hier in de USA vaak wat verder zijn. Maar dat geldt intussen niet meer voor alle ICT ontwikkelingen. De afgelopen dagen ben ik op zoek gegaan naar de stand van zaken rond de ECK in de USA en het bleek niet eens makkelijk om hier een vinger achter te krijgen.
Enkele observaties:
- Er wordt heel veel materiaal in de instellingen gemaakt en opgeslagen in de ELO, niet toegankelijk buiten de instelling, soms wel voor directe collega’s.
- Metadatering kent men wel, maar wordt nauwelijks verder gebruikt dan titel, bestandstype en sleutelwoorden. Vraag je naar classificatie, niveau of aggregatieniveau dan wordt het stil.
- Een onderwijsrepository waar je kan zoeken en delen, dat is wel bekend (er zijn prachtige tools voor, Equella was een hele mooie bijvoorbeeld) maar alleen binnen de instelling. Maar over de instellingen heen? Ik vond uiteindelijk een initiatief vanuit Florida met een state-wide repository, voorzichtig opgezet (nu 2500 objecten) maar wel met dezelfde doelen als Edurep bij ons. Er waren ook voorzichtige contacten met andere staten die iets dergelijks wellicht wilden opzetten. De staat is hier zonder meer de scope voor een dergelijke ontwikkeling, de staat Florida sponsort dan ook dit initiatief. Men wilde heel graag weten hoe wij dit in Nederland aangepakt hebben.
- De uitgevers hebben zo hun eigen processen en omgevingen, daar zit weinig samenhang in. Bij de grootste van hen die hier zeer prominent aanwezig is (Pearson, ze hebben onlangs ook Fronter opgekocht…) wist men niet wat voor metadata er nou eigenlijk gebruikt werden. Standaard is wel Scorm, je kan zipfiles uploaden in Blackboard en van daaruit gaan werken in je eigen omgeving.
- Parallel aan de repositories is er hier ook een voorzichtig initiatief rond federatieve authenticatie en autorisatie. Het project InCommon verbindt 120 scholen in een federatie. In de workshop hierover gaf men onomwonden aan dat men naar landen in Europa, zoals Zwitserland, Nederland en Engeland kijkt hoe die ontwikkeling verder moet gaan. Wel leuk om dat ook eens te horen.
- Kortom, op het terrein van de ECK zijn we in Nederland duidelijk een stuk verder en krijg je hier de indruk dat dat ook in de goede richting is, men kijkt met interesse naar die ontwikkelingen. Doorzetten zou ik zeggen en kijken wanneer de Amerikanen naar de Onderwijsdagen gaan komen!!!
Leo Bakker, Kennisnet
8.10 Vrijdagmorgen, eerste sessie: What students say about technology: results from the ECAR Student Study
De resultaten van een groot onderzoek worden gepresenteerd. Interessant om deze presentatie nog eens op te zoeken. Je ziet namelijk ook een groot verschil tussen universiteiten en community-colleges. Studenten van community-colleges (2 jarige en lagere opleidingen) doen veel en veel minder met laptops en handhelds. Dat verbaast ons natuurlijk niets, maar is wel interessant!
Eigendom van laptops is de laatste vijf jaar enorm toegenomen. 80% van de studenten heeft een laptop er zijn er nog maar een paar die een desktop hebben. Wat men met de computer doet verandert ook: steeds meer social networking (facebook, facebook, facebook). Je ziet ook dat sms-en populairder wordt dan msn-en (text-messaging vs instant messenging).
Hoeveel IT wil je terugzien in de les? (geen - beperkt - gemiddeld - intensief - exclusief) Hier zie je een prachtige bell-curve ontstaan: bijna 60% wil een gemiddeld gebruik van IT in de les, maar ja: wat wordt ervaren als gemiddeld?
Gebruiken docenten IT in de lessen? Bijna alle docenten doen dat... (is dat alleen hier?)
Laat je een vak vallen als de leermiddelen NIET on line staan? Een derde van de studenten zou dat doen.
Undergraduates and handheld technology: Studenten zijn opgegroeid met mobiele telefoons. (Een schattige foto van een baby met een telefoon) Maar wat wordt er in de klas meegedaan? In de les vinden docenten dat je een telefoon niet goed kunt gebruiken. (en dan gaat het ook over telefoons met internet-toegang) Docenten willen graag dat de telefoon uitgaat onder de les, de jongere studenten vinden niet dat een docent dat mag verlangen, ook omdat de telefoon voor calamiteiten wordt gebruikt door de school (een sms-je als er bijvoorbeeld brand is)
Internetgebruik op je telefoon: De helft van de studenten die internet op hun telefoon hebben, gebruiken dat wekelijks of vaker. De prijs van dataverkeer is de belanrijkste reden om het niet te gebruiken. De verwachting is toch dat het gebruik van internet op de telefoon toe zal nemen. Ook verwacht men dat een verschuiving plaats zal vinden van gebruik van bepaalde funcitonaliteiten van laptop naar mobiele telefoon. Studenten zien het liefst dat de school email beschikbaar stelt voor de mobiele telefoon.
Van uw vroege verslaggeefster Maaike :).
Point/Counterpoint session Blackboard, Moodle en Sakai
Woensdag om 2.15 uur was deze sessie, door velen gemist, omdat de zaal al lang voor de starttijd vol was.
Gelukkig staat ook deze sessie online, zodat je er nog even van mee kunt genieten.
Afsluitende lunch en laatste opdracht voor de deelnemers
Vanmorgen is de laatste kans op nog een paar sessies bij Educause 2009. Vanuit het raam van het hotel zie ik de eerste enthousiaste deelnemers al weer naar het Conferentie Centrum lopen.
Aansluitend aan de Genereal Session, die als afsluiting van de conferentie dient, zullen we als CvI groep in het hotel verzamelen. We vertrekken daar om 12 uur voor de afsluitende lunch.
Het restaurant ligt vlak bij het Santa Fe Art District.
Ook zijn we daar al een eind in de richting van Cherry Creek Mall.
Een laatste opdracht:
Kijk nog een keer naar je doelstellingen voor deze studiereis en heb je antwoord gekregen op je vra(a)gen?
Zie het smoelenboekje en neem dit mee naar de lunch.
IT Governance bij Community College Denver(CCD)-Rick Sparks (n.a.v. het bezoek van Maandag j.l.)
CCD is Partners met Metropolotan State College en University of Denver: de instituten delen dezelfde campus. Daarnaast maakt CCD deel uit van een Consortium van 13 Community colleges: Dit consortium heeft centraal ook een IT afdeling met email en bijvoorbeeld algemene studenten voorzieningen met een SIS en Financial Aid. Deze 13 cc's helpen elkaar financieel: de rijkere colleges helpen de armere. Elk van de drie organisaties op de campus hebben een eigen IT afdeling. Alledrie geheel gescheiden, maar er worden wel gezamenlijke projecten gedaan. Er zijn gescheiden netwerken met een gezamenlijke onderkant zoals bijvoorbeeld glasvezelverbinding tussen gebouwen. Men bereikt hier flexibiliteit door virtualisatie, zowel op applicatie als op servergebied. Keuze voor applicaties wordt in het onderwijs bepaald. Het komt wel voor dat een individuele docent iets anders wil, vaak wordt dat dan door die afdeling zelf betaald. De IT afdeling is vooral erg behulpzaam: men wil ondersteunen en geen drempels opwerpen. De IT afdeling van CCD werkt in een complexe omgeving. Men werkt samen met de verschillende partners vanwege gemeenschappelijk belang. Financien lijken geen grote rol te hebben. Dat is toch verrassend: je denkt dat alles hier financieel dichtgetimmerd is, maar dat is niet het geval. Dus: opvallend weinig IT Governance eigenlijk...?
Professionalisering komt ook aan bod: Het belangrijkste is dat je het de docenten zo gemakkelijk mogelijk maakt!!! De eerste keer moet het ook wel goed gaan, anders is het animo snel verdwenen...
En oja: Rick Sparks had het eigenlijk graag willen 'maken' in de muziek. Hij heeft een fantastisch ruig uiterlijk dat er nog heel goed bij past :)
Maaike
Link naar Mile-high Twitterdebat
Gisteren vond het twitterdebat plaats, waarover Maaike eerder blogde.
Of liever gezegd: melde dat het zelfs haar niet lukte om actief deel te nemen én te bloggen.
Deze sessie is opgenomen, dus gemakkelijk nog een keer terug te kijken :
Jaarlijks onderdeel van Educause; een update van de stand van zaken op ICT gebied binnen het hoger onderwijs op basis van een enquête.
Wat zijn de issues die men momenteel ervaart:
Bezuinigingen
Strijd tussen diverse prioriteiten
Reorganisaties
Open source wint terrein
Opkomst e-Books???
Wat opvallende zaken:
Weinig aandacht voor mobiele telefonie (slechts 25%)
Weinig aandacht voor social software (Web 2.0)
Aanwezigheid op Second Life inmiddels 30% van de instellingen
Nog weinig uitfasering van computerlabs (10-20%)
Nog immer stijgend gebruik van Portfolio-tools
Hoog verwacht gebruik van e-Books (60-70%)
Slechts 50% gebruikt een Learning Management Systeem zoals Blackboard ed, 18% verwacht komend jaar zijn strategie ten aanzien van LMS te wijzigen
20-25% meent dat Open Source software (Sakai, Moodle) als alternatief geschikt kan zijn
Outsourcing e-mail is in de VS al heel gewoon: 30-40% doet dat, Microsoft en Google hebben beide een even groot marktaandeel
Wireless classrooms zijn zoals te verwachten valt in opkomst.
Een zijpaadje met specifiek US-trekjes: systemen om al je studenten een “campusalert” te sturen (overgehouden aan orkanen en de moordpartij in Virginia). Overigens besteedt het grootste deel van de instellingen dit uit. Moeten wij hier ook aan denken?
De spreker haalde de volgende hoofdpunten er uit:
Learning Management en ERP schuiven naar elkaar toe, Learning Management verdient aandacht als bron van data; het is meer dan een vehikel voor contentdistributie. Herkenbaar vind ik.
E-books nog te vroeg in life-cycle om er iets zinnigs over te zeggen. Leveranciers focussen op consumentenmarkt. Onderwijsmarkt heeft specifieke functionaliteiten nodig.
Bezuinigingen en stress – de budgetten worden kleiner, de verwachtingen van de oplossingen door IT en beschikbaarheid van IT alleen maar groter.
Meer weten: campuscomputing.net; daar staat de hele survey online.
Marieke Jas, ROC Leiden
5 november Evolving Technologies
Ook weer zo’n fijne jaarlijkse update.
Welke technologien zien we in belangstelling groeien in 2009? Cyberinformatica (Cloudcomputing) Open Source Learning Management o Wisten jullie dat Moodle in de States 30 miljoen gebruikers heeft en 200 onderwijsinstituten Sakai inzetten tbv 1 miljoen gebruikers. Dat zijn toch wel aantallen terwijl in NL je nog weinig hier van hoort. o Kostenreductie is een belangrijke reden voor inzet Open Source, maar ook de mogelijkheid om verscheidenheid te organiseren. Informatiemanagement van bronnen, bibliohteekfuncties o Ook hier de cloud (DuraCloud, Amazon Storage Services), Google Apps, Ironmountain o Niet meer een collectie bouwen, maar meer resourcemanaement, makelen en integreren o Semantic Web om verbindingen te leggen tussen al dat moois dat potentieel vindbaar is (Semantifind van Google, Dbpedia) o Virutalisatie (Aqua browser, Cooliris, Google Maps) o Personalisatie Het Evolving Technologies committee van Educause bestaat 10 jaar. Een leuke terugblik over de trends. Ook openheid over iets dat men gemist had: de impact van Google!
Over 10 jaar heen gaat de trend van Bedrijfsvoering (Enterprise Management) naar Teaching & Learning.
Ben je als organisatie klaar voor de nieuwe technologie? Geen ERP maar hosted services Geen techniek, maar servicemanagement Geen controle, maar creativiteit Geen control, maar ambiguiteit en risico kunnen hebben
He, zag ik dat lijstje niet al eerder elders?
Marieke Jas, ROC Leiden
Point-Counterpoint on Learning Management Technologies
Ik bezoek een discussie over wel of niet een LMS in te zetten. De eerste spreker heeft het over aandacht voor 'open' tools en dat die moeten worden ingezet in het onderwijs. Hij doelt dan op Blog en Wiki. Hij vraag om minder aandacht te besteden aan een LMS en meer aan het neerzetten van deze tools.
De tweede spreker licht toe wat zijn instituut doet met Blackboard. Blackboard wordt ingezet om meer logistiek te ondersteunen. Wat is mijn cijfer? Wat is mijn huiswerk? Wat moet ik doen?
De derde spreker heeft het ook over een web 2.0 tool: zijn studenten werken nog steeds op een discussie-platform dat buiten de school staat. Zelfs nadat de lessen zijn afgelopen. Zelfs nadat de docent zelf allang uit dienst is en naar een andere school gaan de discussies nog door. Eigenlijk gaat dit verhaal over leren. Een LMS is geen platform om te leren stelt de derde spreker. Leren doe je via blog en wiki en discussiebord: daar ga je schrijven. daar ga je evalueren en bespiegelen. Wat heb ik geleerd? Bovendien beweert hij dat docenten dit allemaal zelf moeten (kunnen) opzetten. Het hoort bij het lesgeven en het leren mogelijk te maken. Dit geldt vanzelfsprekend voor higher education (waar de conferentie over gaat) De vraag is of en hoe we dit ook in het MBO kunnen toepassen waar niet alle studenten even 'talig' zijn. Wel geloof ik dat als je er zo mee bezig bent dat je eerder boven de stof zal komen te staan. Ook een verschil is dat het LMS juist gericht is op de docent en minder op de student.
a computer is an instrument whose music is ideas. Alan Kay.
... I am interested in stimulating a major change in how things can be. The bottom line for such changes is political. What is happening now is an empirical question. What can happen is a technical question. But what will happen is a political question, depending on social choices. Seymour Papert, Mindstorms
Wat is het toch leuk om een verhaal bij te wonen van iemand die zo gepassioneerd is over wat hij doet en wat zijn studenten doen!!
Maaike (alle batterijen van mijn camera zijn op... geen fotootjes meer helaas :( )
4 november : You can’t change education with that old generation curriculum management system.
Een verhaal over de ontwikkelingen van Kuali Student Management Systeem (student.kuali.org). Op het succes van Sakai geinspireerde aanpak van British Columbia University uit Canada.
Duurde even voordat ik door had dat dit echt vernieuwend was (dank aan Wouter de Haan van Surf) en misschien ook inspirerend voor CGO in MBO-land. Behalve een veel grotere variatie aan leeractiviteiten dan de aloude module of cursus biedt dit systeem een workflow waarin je vervolgens leereenheden vertaalt naar het formele curriculum. Het is aan de instelling zelf om de onderliggende beleidsuitgangspunten te kiezen. Gezond uitgangspunt: elke leerervaring kan een leereenheid zijn.
Thuis nog eens op googelen en doorgeven aan Triple A!
Marieke Jas, ROC Leiden
4 november : Leading the University as a “platform”?
Aardige, wat filosofische sessie waarin de vraag centraal stond of je een onderwijsinstelling enigszins zou kunnen leiden als een digitaal platform zoals bijvoorbeeld wikipedia. Wat zouden dan leidende principes zijn? Zelf organisatie Ontbreken formeel management Assemblage Inspanning zonder supervisie Als je nu dit online gedrag eens zou vertalen naar offline situaties, cq de schoolorganisatie, dan: Faciliteer je een netwerk binnen een zekere gedefinieerde situatie (Hothouse-effect, B. Kunstler) Zorg je voor doorlaatbare grenzen en gemakkelijke toegankelijkheid Plan je niet Ben je veranderlijk Heb je protocollen en huisregels voor zelfcoördinatie Hoe geef je dan leiding? Niet plannen maar coördineren “Gastvrijheid” als kernwaarde Ben je meer architect van keuzes dan de beslisser Zou “Chief Organizer” je titel kunnen zijn Ben je goed in onderhouden ipv command & control Sta je positief tegenover het onverwachte
Het recept voor morgen doen werd helaas niet bijgeleverd, maar als denkrichting vond ik het wel inspirerend.
Een tweede spreker in dezelfde sessie gaf meer operationele voorbeelden van het inzetten van platforms om lastige organisatievraagstukken breed op tafel te leggen en meer verbinding en commitment te organiseren. Dat zou ik nu wel morgen kunnen gaan doen….goed idee om mee naar huis te nemen.
Als voorbeelden van platform-organisaties werden nog genoemd: Wikiversity enP2PU.
Marieke Jas, ROC Leiden
05/11 Copyright values, general Session
Presentatie waarin de uitgangspunten werden uitgelegd achter de amerikaanse copyright wetgeving en de beperkingen die daaruit ontstaan voor film en les- en onderzoeksproducten. En dat zijn beperkingen die in de loop der tijd erger worden omdat na vele jaren de houder van de rechten er niet meer is en de rechten niet zijn vrijgegeven. Door de manier waarop men in wetenschap en onderwijs documenten etc wil delen, wordt men door deze wet gecriminaliseerd. En ook door de manier waarop kinderen/jongeren tegenwoordig digitale informatie verzamelen, samenvoegen en distribueren, worden ook zij in hun onschuld gecriminaliseerd. De spreker roept op tot tegenactie, niet direct door verandering van de wet maar doordat de makers aan de gebruikers vrijwaring van rechten gebruik te geven. Hiervoor bestaat een populaire, juridische en digitale tekst onder de titel Creative Commons. Inmiddels is dit er ook voor fysieke goederen. In nabespreking met Leo bleek dat Kennisnet hier onderzoek naar doet en voorstellen heeft. Het lijkt me zeer relevant voor het digitale lesmateriaal vanuit uitgevers, SPL etc en wat we intern maken.
Ferdi van Engelen, ROC Leiden
How do you use social networking as a retention tool in your campus portal? -(Thibeault -Curry College, LaFond - Holy Family University, Stewart - Albany State University)
myCampus - live. learn. work. play.
Drie instituten vertellen over hoe ze een portal inzetten voor hun studenten. Men gelooft erin dat een portal het gevoel van 'erbij horen' versterkt. Men wil graag alle mensen betrekken in een sociale structuur omdat men gelooft dat dat retentie bevordert.
Wat men hier in dit voorbeeld in een portal onderbrengt, lijkt heel erg op hoe wij het zien en (willen/gaan) doen -single sign on vanuit de portal naar andere applicaties quick launch direct naar waar je wilt zijn -alles bijelkaar brengen op 1 plek -Aankondigingen en nieuws baseren op doelgroepen -Toegang bieden aan medewerkers, studenten, alumni, ouders -het is geen vervanging voor Blackboard of het deelnemersadministratiesysteem, het is aanvullend. Het brengt alles bijelkaar. -de website is dan meer voor pr en de portal voor interne doelgroepen.
Doelgroepen Er wordt met doelgroepen gewerkt (man/vrouw, grad/undergrad): boodschappen speciaal gericht op berichten. ten minste 1 boodschap voor iedereen per dag. De portal is met name op studenten gericht. Bij ons zou ook de betrokkenheid van docenten erg belangrijk zijn. Daar wordt hier niet over gesproken.
Alumni Albany State doet veel voor en met alumni. Men probeert deze ook te betrekken bij de school van vandaag. Ze kunnen daar bijvoorbeeld mensen opzoeken, maar er is ook een banenbank. (oud)Studenten vinden het ook leuk om te zien welke oud studenten er succesvol zijn.
Google Analytics Het is belangrijk om te weten wie de portal gebruikt en welke pagina's worden bezocht. Het is nog belangrijker om te weten welke mensen het niet gebruiken. Om te zien welke pagina's worden gebruikt, zet men google analytics in.
We believe that social networking tools get people engaged & involved. - ik kan niet wachten tot onze portal live is!
Maaike
Donderdag 5 november, General Session
In het eerste deel van de sessie worden er een aantal personen in het zonnetje gezet. E.e.a. geopend door Diana Oblinger
It is about time: Getting Our Values Around Copyright right - Lawrence Lessig, professor Stanford Law School, Stanford University.
Alweer een hele goede spreker. Dit keer gaat het over de wetgeving rond copyright die niet meer voldoet en zelfs schadelijk is voor creativiteit en het kunnen benaderen van materiaal.
observaties 1. copyright. Vroeger had je daar als individu nauwelijks mee te maken. Nu wel. In de digitale wereld maak je wel de hele tijd kopieen... Maar de wetgeving is daar nog niet op aangepast. The elefant in the room.
2. de copyright wetgeving is bedoeld om het inkomen van mensen, de makers, veilig te stellen. Maar niet iedereen die iets schrijft of schildert wil er geld mee verdienen: er zijn ook andere doelstellingen: mensen die gewoon willen delen.
3. Mensen zijn in het algemeen niet kritisch op de wetgeving, advocaten wel. Je moet blijven kijken of het nog wel past en zinnig is op de realiteit. Je mag kritisch zijn op de wet.
Het exclusieve recht wat bij copyright hoort, past niet helemaal bij de wetenschap. Hier gaat het niet om exclusiviteit maar om delen. Als je de kennis niet openstelt, wordt er niet doorontwikkeld of onderzocht. Boeken zijn wel vrij toegankelijk, omdat je geen kopie maakt. Nu zie je dat digitale middelen niet meer goed toegankelijk zijn.
wat kunnen we doen? -wet veranderen - hopeloos -normen veranderen - creative commons initiatief (niet all rights reserved, maar some rights reserved) en science commons met als doel het vrijwillig delen van informatie mogelijk te maken zonder tussenkomst van advocaten. Daarnaast is er ook een initiatief gestart CC Learn voor leermiddelen die gratis ter beschikking staan. -het lot veranderen: leren van de geschiedenis. Google heeft een project gestart Google Book Search. Een groot deel van de boeken ooit geschreven kent geen duidelijke eigenaar meer. Dan kan je ook geen toestemming meer vragen om tekst te gebruiken en zou die kennis en boeken dus verdwijnen. Google probeert het recht op faire use te krijgen en wordt daarvoor aangeklaagd.
there is nothing so useless as doing things efficiently that not should have done at all
In de digitale wereld ben je nu (our kids) strafbaar bezig. Dat moeten we niet willen. Doe er wat aan!
Maaike
5 november - Blackboard Mobile Central
Sessie in de Denver Athletic club over het ter beschikking stellen van campuscontent via mobile devices.
Het initiatief is ontstaan op Stanford University waar een grote dichtheid is van studenten met iPhones of Blackberries. Zij willen graag toegang tot Campusinformatie via hun smartphones. Een stel hobbyisten is hiermee aan de gang gegaan en inmiddels biedt Blackboard een platform aan voor ontwikkeling van mobile applicaties voor iPhone en Blackberry. Windows Mobile en Android dus nog niet. Het werkt dan zo dat je met je smartphone contact krijgt met een Blackboard cloudomgeving die je dan weer doorlinkt naar het raadplegen van informatie uit je campussystemen. Deze systemen moeten dat wel in staat zijn content als webservice aan te bieden. Maar het beperkt zich dus niet tot Blackboard content.
Als je wilt weten hoe het er uit ziet en wat voor toepassingen er al zijn gemaakt EN je hebt een iPhone of iPod touch dan kun je via de AppStore gratis de applicatie die is gemaakt voor Duke University downloaden.
In Nederland is de TU Delft de eerste onderwijsinstelling die een overeenkomst heeft gesloten met Bb over het ontwikkelen en ter beschikking stellen van een Mobile applicatie.
Mijn indruk: ziet er mooi uit en kan een toevoeging zijn op wijze van communiceren met studenten en docenten.medewerkers. Het lijkt me wel verstandig om te kijken wat het gebruik is van mobiele devices onder jouw populatie en hoe het past in je communicatiestrategie. Want het overlapt met portal/intranetfunctionaliteit.
Kees de Brouwer, ROC van Amsterdam
Wo 4/11 Learning Space Design ...discussing what makes a physical space conducive for learning...
Via kwant onderzoek bepalen met welke middelen (ruimtegeometrie, meubilair, digispul, boards etc) het leren in een (virtuele) ruimte het meest effectief is. Lijkt me zeer relevant in deze tijd waarin veel nieuwbouw is met architecturen gebaseerd om het nieuwe leren te ondersteunen. Wat bleek: - het aantal vragen is oneindig want spullen en combi's daartussen is oneindig. Dus - beperk vragen tot een bepaalde ruimte waarvoor de spullen een gegeven zijn, - beperk tot een bepaalde leerlingenpopulatie met hun specifiek kenmerken waarvoor bepaalde spullen (ook hun eigen) een gegeven zijn.
En hoe meet je het effect op jet leren? En dan meer specifiek door - als je het gedrag van leerlingen observeert, - als je vooraf en achteraf meet in leerresultaat of leerlingervaring. Hoe belangrijk voor het meten is de regelmaat en intensiteit van gebruik van de middelen?
Boeiend onderwerp dat bij mij de vraag oproep hoeveel onderzoeksresultaten er al beschikbaar zijn.
Ferdi van Engelen, ROC Leiden
The changing role of the CIO - H.David Lambert, vice president for Information Services and Chief Information Officer Georgetown University
David Lambert is vandaag toevallig (ookal!) jarig en hij wordt van harte toegezongen door de zaal :). Deze mijnheer komt uit Georgetown, daar zijn we gisteren geweest! Al zijn we (ik zit naast Leo Bakker) onzeker of het hetzelfde stadje betreft...want dit oude kleine mijnwerkersdorpje is misschien toch een ander Georgetown?
De rol van CIO is ontwikkeld: Meer complexteit, meer instituutbrede scope. Daardoor komen ook meer onderwerpen aan bod zoals beveiliging en continuiteit. De rol van IT is ook zo belangrijk dat het meer over het beheer gaat: zorg dat het werkt en zorg dat eruit wordt gehaald wat erin zit. Het email-systeem dat alle medewerkers (en studenten) mag er niet uitliggen of langzaam zijn. Nooit. Veel applicaties en koppelingen met applicaties zijn allemaal cruciaal geworden in een periode van vijf jaar. De CIO verandert daardoor in een Risk Management Officer, voorbeelden zijn: -Network & application security -acceptable use -information privacy -disaster recovery -availability -regulatory compliance -e-discovery -large scale project management -campus safety
De verhouding tussen centrale en afdelings-applicaties is veranderd totaal omgedraaid. Was eerst het belangrijkste deel van de applicaties van individuele afdelingen en alleen daar in gebruik, is dat nu andersom. Zo zien we dat bij het ROCva ook, hoewel het aantal onderwijs applicaties nog wel enorm groot is, zijn er steeds meer grote applicaties ROC-breed in gebruik.
De CIO wordt daardoor een strategisch leider die in staat moet zijn om de techniek aan te sturen als in gesprek te gaan met de business. Men mengt hier de rollen van directeur ICT, architectuur en Informatiemanagement. Wil je dat allemaal combineren, ben je wel een schaap met 5 poten?
De presentator verbaast zich over een realiteit die voor ons echt dagelijkse realiteit is. Niet iets om je over te verbazen, maar om je schouders onder te zetten. Ja de wereld is veranderd. En nu? Misschien is de doelgroep van de presentatie een andere? Er was geen woord gelogen bij, en ik denk dat er binnen onze instellingen nog voldoende mensen zijn die zich niet realiseren hoe complex het allemaal ondertussen is!
Maaike Stam
woensdag 4 november 2009
The Twitter-debate - very distracting
Maar het werkte wel! Kijk maar! (@KarinWinters :)
En oja: Twitter is for old people... heb ik weer :(
Maaike
Revisiting your IT Governance Model - kelly Block, director of Application Portfolio Management AITS, University of Illinois
Wat kenmerken: -Illinois heeft 70000 studenten. -ERP strategie -Dit verhaal betreft alleen de administratieve systemen.
De presentator is slecht verstaanbaar door vreselijke akoustiek van de ruimte. Wat kunnen we leren?
1. goedkeuren en prioriteren van projecten door de business Het gaat over goedkeuren en prioriteren van projecten. Dit wordt gedaan door de business zelf en zo laag mogelijk in de organisatie. Er zijn regels vastgesteld over wie waarover mag beslissen. (maximale hoeveelheid geld en uren) Binnen een afdeling wordt een zgn 'functional' priority toegekend en over afdelingen heen wordt ook geprioriteerd. Dat is met name zinvol voor projecten die niet speciaal binnen een afdeling vallen (zoals IDM)
2. Bepalen hoe belangrijk een project is voor je organisatie Vanwege de economische crisis wordt er nu ook gekeken of het project mission critical is. Er zijn wat regels vastgesteld waar je een project langs kunt leggen. Daaruit volgt een indeling in prioriteitstelling en inhoudelijk op businesscase (kun je er wat mee verdienen?). Een project kan ook niet doorgaan.
3. Zorg dat het duidelijk is waar je je tijd aan besteed en wanneer je weer tijd hebt. Nieuwe projecten met spoed gaan ten koste van andere projecten. Illinois heeft er een tool voor die grafisch weergeeft hoe de workload er over de tijd gezien uitziet.
4. Gebruikersevaluatie na projecten: hoe goed heb je het gedaan?
5.Door de gelaagdheid van de besluitvorming hoeft het hoogste niveau niet meer naar alle projecten te kijken. Kleine projecten hebben dat niet nodig.
6. De goede mensen in de clubs die beslissen (kennis van zaken, juiste niveau?)
7. Meer tijd besteden aan de business issues dan aan de techniek.
Ik zit toevallig naast Kees: wat heeft Kees geleerd? - Nuttige aanknopingspunten: wij (ROCvA) doen het nu niet. Dit helpt wel om e.e.a. te gaan vormgeven.
Nadat we als CvI groep één van onze jarige leden hebben toegezongen in de ontbijtzaal van het Hilton Garden Inn hotel, steken we over naar het Conference Center of Denver, aan de overkant van de straat. Zelfs zonder jas, want het is ook 's ochtends vroeg al heerlijk weer!
Het Conferentie centrum is groot. De opening vindt plaats in de theaterzaal, waar helaas het draadloos netwerk van de conferentie niet beschikbaar is (dus niet getwitterd). Als het goed is hebben we in de rest van het Conferentie centrum wel gratis Wifi.
President van Educause Diana Oblinger opent de conferentie. Ze geeft kort aan hoe Educause reageert op de vragen en opmerkingen van deelnemers en welke voorzieningen nieuw zijn dit jaar.
Joanne Kossuth voorzitter van de programmacommissie bedankt de sponsor van de keynote (!) en introduceert keynote speaker Jim Collins.
Maaike heeft al een prachtig verslag gemaakt van de keynote, ik zal me beperken tot het meegeven van de slides, die niet in Maaikes verslag zitten.
The Tree Circles van het Hedgehog Concept (zie slide). Je waarden zijn de basis voor doorzettings kracht.
Wat is een BHAG?
Als voorbeeld een foto van een "rock climber", vriend. sneed per ongelijk zijn indexfinger af. pretty down, maar toen ging ik plannen maken voor grootse klim tochten. Door het verlies van zijn vinger werd hij overtuigd dat hij meer kon als hij er echt voor ging, driven by the Bhag's.
Wat moet jou gebeurden om zo te veranderen? Overleg met drie mensen naast en achter je. 5 minuten. Vervolgens bij 4 microfoons die in de zaal staan vraagt Jim vertegenwoordigers van de groepjes om het resultaat van hun gesprek te delen met de zaal. Per microfoon staan er 6 mensen in de rij om te antwoorden!
Als je iets wilt bereiken, dan moet je het zelf doen, niet afhankelijk opstellen van "de rest van de wereld" of van je medewerkers.
What keeps you motivated? I am inflicted with curiousity. Hoeveel mensen zijn touched by great mentors? De mijne zei: jij verspilt je tijd om te proberen interresant te zijn, maar probeer eens geinteresseert te zijn!
We houden niet van emotionele confrontatie. We werken liever aan het What dan aan de People issue Who.
Strategie? Kijk naar de good-to-great CIO's. 90% komt uit de eigen organisatie. Insiders, geen mensen die zich laten gelden, hebben soms de kwaliteiten en komen van binnen uit, worden niet met veel bravour binnen gehaald.
website JimCollins.com
Nog een tip die Jim Collins kreeg en ons wil meegeven:
Je bent te hard bezig met overleven, stopt teveel energie in zorgen maken over je succes. Stop energie in de vraag hoe je usefull kunt zijn. Ga en maak je zelf nuttig!
Woensdag 4 november 08:15 uur: General Session
De woensdagochtend begint goed met het vieren van de verjaardag van Ferdi. Om zeven uur is iedereen aanwezig en zijn er ballonnen, cadeautjes en een taartje. Ferdi is er stil van. Kwart over 8 precies begint de General Sessie in de grote zaal. De voorzitster van de Educause leidt de conferentie met veel enthousiasme in.
Jim Collins - Good to Great and the Social Sectors Good is the enemy of great. Onderzoek wijst uit dat Greatness niet komt door omstandigheden, maar uit discipline en toewijding. Als je hze et omdraait kun je afvragen hoe een bedrijf wat eerst great was daarna wegzakte. Omstandigheden gelijk aan die van bedrijven die steeds beter worden.
stages of decline: (stappen zijn) 1.Hubris Born of Success, 2.Undisciplined Pursuit of More, 3.Denial of Risk and Peril, 4.Grasping for salvation, 5.Capiltulation to irrelevance or death. Jim zegt dat je het zelf in de hand hebt.
Het is niet zo dat scholen meer op bedrijven moeten lijken. De meeste bedrijven zijn middelmatig. Het gaat om Discipline en toewijding.
If you think you're great, you're not.
Leiderschap is belangrijk om het verschil te maken: Er zijn volgens Jim vijf niveaus. Een Great leader moet ze alle vijf hebben. Met als belangrijkste eigenschap bescheidenheid: het gaat niet om jou maar om het doel.
Er zijn twee soorten level 5 leaders. Eentje met álle macht en zoals bij colleges en universities die het niet hebben. Het lijkt wel net alsof ze die macht hebben, maar hebben het niet. The exercise of power is not leading. True leadership is dat mensen je volgen terwijl ze de optie hebben om je niet te volgen. (Herkenbaar he?)
Gevaren: te veel willen, op alle vlakken willen groeien. Dat red je gewoon niet. Motiveren werkt niet, stelt deze man. Je bent zelf al gemotiveerd. Dat is een belediging. Je moet er wel voor zorgen dat mensen niet gedemotiveerd raken. Er is geen tekort aan motivatie, er is een tekort aan mensen die mensen gemotiveerd houden. Dat is het verschil tussen een goede en een geweldige leider. Hoe raken mensen gedemotiveerd? Ontkenning van de zaken die mensen belangrijk vinden, die aangepakt moeten worden. En omgaan met moeilijkheden. Je moet wel volhouden, maar niet de waarheid ontkennen. Daarnaast moeten we ook niet denken dat het maar 1 aspect is dat je moet veranderen. En dat het snel gaat. Het gaat langzaam (gemiddeld 7 jaar) en het kent veel aspecten.
In het bedrijfsleven kun je succes aflezen van het financiele resultaat. Dat gaat niet bij scholen: Daar gaat het om goede mensen, financien en het beeld dat men van je hebt: je reputatie.
Jim vraagt de zaal wie er een to-do list heeft, veel handen gaan omhoog. Dan vraagt hij wie een not-to-do list heeft... Keuzes maken... (Hij maakt ook graag een grapje over dat we nu op de to-do list moeten schrijven dat we een not-to-do lijst moeten maken :-)
Daarna komt Jim weer terug op de opmerking 'when you think you're great, you're not'. Je moet er nooit komen: er moet altijd iets te verbeteren zijn, waar je naar kan streven.
Preserve Core values & Core purpose : Core ideology Change cultural and operating practices & specific goals & Strategy: envisioned future You can change the world by being consistant in your values.
The right people What are 'the right people? The right people have your values, they don't need to be managed, right people have responsiblities not a job, they tell what they do, they look in the mirror and take their responsibility when something goes wrong and look aroud when something goes right. And the right people are inspired by the goals of the organization.
10 dingen die we moeten doen: 1. do your diagnostics from your department/team (gratis op de website) 2. how many keyseates do you have en zitten daar de goede mensen op 3. kies een personal board of directors (mensen die je bewondert) 4. get young people in your face. 5. turn of your electronic gadgets. je moet white-space creeeren om na te denken. geen telefoon of email 6. stel de vragen, begin niet met antwoorden 7. je kunt niet alles doen. Kiezen wat je niet doet. 8. Vraag waar de mensen in je team verantwoordelijk voor zijn. 9. ontdek de risico's die je kunnen laten zinken. 10. Richt je op de toekomst, op wat je kunt doen.
Laat je niet gevangen nemen door omstandigheden. Je bent vrij in je keuzen.
It seems to me you spend to much of your time surviving, you will survive. It seems to be you spend to much time in being succesful. Spend your time in being USEFULL, so go out and BE USEFULL.
Een inspirerend verhaal, misschien makkelijk soms (makkelijk om te vertellen, moeilijker te realiseren...), maar wel veel waarheid. Benieuwd wat de anderen ervan vonden...!
Maaike Stam
dinsdag 3 november 2009
Bezoek aan Community College of Denver
Het bezoek aan het Community College of Denver bestond uit een rondleiding over de campus en gesprekken met verschillende personen. Het college heeft meerdere locaties, wij hebben de campus in het centrum van Denver bezocht.
Wat valt op
De campus bevat het college, een middenschool (lees toeleiding naar College) en een Universiteit (Hogeschool en Universiteit, bachelor and master opleidingen), vanuit het concept dat kennismaken met een hoger niveau van opleiden de doorstroom makkelijker maakt en zal verhogen.
De dienstverlening aan de student leidt er toe dat op de campus ook sportfaciliteiten zijn evenals allerlei winkeltjes (geen leerbedrijven), theaterzalen en allerlei eetgelegenheden van Einstein Brod Bagleshop tot pizzarestaurant.
Alle gebouwen zijn openbaar er zijn geen poortjes of andere beveiligingsmaatregelen. Van studenten wordt verwacht dat ze zich gedragen zoals het past in deze omgeving. Doen ze dat onverhoopt niet, dan worden ze daarop aangesproken door een medestudent of medewerker. Heeft dat onvoldoende effect dan wordt de Campus politie gebeld. Die is dan binnen een minuut ter plaatse en de student mee. Er volgt dan vaak een gesprek met de Dean, bij blijvend wangedrag volgt verwijdering van de campus.
Studenten krijgen een stappenplan om zich succesvol in te kunnen schrijven. Studenten worden geholpen bij het inschrijven, niet om ze bij de hand te nemen, maar om het inschrijfproces succesvol af te ronden. Dit alles vanuit de gedachte om allerlei mogelijke obstakels die het volgen van een opleiding in de weg staan op te ruimen.
Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor aanwezigheid, het volgen van de lessen en dit wordt alleen gecontroleerd bij verplichte onderdelen.
Er wordt veel energie en tijd gestopt in advies aan studenten en extra begeleiding door testen en tutor ondersteuning.
Zo is het ook heel vanzelfsprekend dat de student geholpen wordt met financiële zaken en dat bekeken wordt of er financiële ondersteuning nodig is, door allerlei beurzen en fondsen of door erbij te werken al dan niet op de campus zelf.
Het aansluiten bij de Highschool wordt vorm gegeven door deze studenten al tijdens hun VO onderdelen van College te laten volgen, zodat wanneer zij hun diploma op zak hebben ze vaak al enkele onderdelen van een beroepsopleiding gevolgd hebben. Deze kennismaking en het volgen van onderwijs op de campus, maakt de overstap later makkelijker.
Het college kent een Centrum voor professionalisering van de docenten, hebt Teaching Learning Centre. Die bieden allerlei cursussen en workshops aan waar docenten vrijwillig voor intekenen. Het aanbod van het centrum is geïnventariseerd en sluit aan bij de behoefte van de docenten. Verder bevat het programma allerlei cursussen en workshops om de docent te verleiden allerlei nieuwe technieken en ict-toepassingen te gebruiken.
Nieuwe technische opleiding komen tot stand op basis van een ‘gapanalyse’ die duidelijk maakt wat het aanbod aan nieuwe medewerkers is en wat de behoefte aan personeel van de bedrijven in de omgeving is. De school maakt het curriculum en legt dat voor aan een bedrijven-adviesgroep.
Naast opleidingen kent de technische afdeling ook functietrainingen die bedoeld zijn om mensen snel (na één semester, is half jaar) bij een bedrijf aan de slag te krijgen.
Voor vaardigheden als Engels en schrijven zijn er allerlei ‘Labs’, korte curssen en workshops om de student op het gewenste niveau te krijgen dat voor het volgen van de beroepsopleiding noodzakelijk is.
Zoals je leest zijn er naast overeenkomsten met de aanpak binnen het ROC ook nieuwe ideeën opgedaan, die ondanks het andere systeem in Nedrland, toch de moeite van het nader bekijken waard zijn. We bedienen immers voor een belangrijk deel dezelfde doelgroepen. Natuurlijk waren de sprekens enthousiast en trots op het College en zijn er kaartjes uitgewisseld zodat contact later mogelijk is. Het was een bezoek dat ons aan het denken en uitwisselen heeft gezet. Nu zijn wij weer aan zet.
Dankjewel Community Collge of Denver voor deze leerzame ervaring.