Startpagina
 
24 oktober 2006
Can you hear me now?

Het begint misschien wat afgezaagd te worden (voor mij niet hoor) maar ik zit alweer bij een workshop die gaat over podcasting, gegevn door Jean Kent van Seattle Community College.
De presentatie staat al op een website, dus ik hoef niet het hele verhaal over te tikken. De presentator belooft dat ze het hele verhaal in Camtasia(!) beschikbaar zal maken. Volg de link en je zult veel meer informatie tegenkomen.
Denk dus niet dat na morgen dit weblog doodbloedt, omdat er de komende weken nog regelmatig nieuwe informatie toegevoegd zal worden!
(Reden te meer om je te abonneren op de RSS feed, zodat je een seintje krijgt als er nieuws is)
De foto's die onderaan de presentatie staan zijn van teachers die een cursus podcasting gevolgd hebben. Grappig is dat we nu een vodcast te zien krijgen waar ik toevallig juist vanmorgen naar verwezen heb, namelijk het materiaal van Apple. Ook nu weer wordt het belang benadrukt van het gebruik van RSS. Wat me trouwens opvalt is dat de leeftijd van de meeste presentatoren ruim boven de 40-45 jaar ligt. Het gaat dus niet (meer) om geeks of freaks die wat gadgets laten zien, maar om professionals die de slag gemaakt hebben en meegaan met de tijd waarin we leven. Jean laat ons de apparatuur zien die nodig is om podcasts te maken, variërend van Low Tech (de Panasonic voicerecorder) tot zeer geavanceerde High Tech mixers en (usb) microfoons. De meest populaire podcasts die Jean produceert (wekelijks) zijn die waarin ze andere mensen intervieuwt. Ook zet ze lessen online.
Leuk voorbeeld van een podcast: laat het geluid horen van een motor die goed is afgesteld en eentje die beroerd loopt.
Ander belangrijk voordeel van podcasts is dat je zo je content toegankelijk maakt voor visueel gehandicapte en dyslectische deelnemers.
Lessen, gegeven als podcast kunnen tijd vrijmaken voor actief leren!
Nu krijgen we een aantal "best practices for instructional podcasting"
Gebruik (ook) een weblog om je podcasts beschikbaar te maken, is een van de adviezen. Vreemd genoeg realiseer ik me nu dat ik niet één workshop gezien heb over het starten van een weblog. Hier weet men kennelijk al wat dat is en hoe je die zo mooi kunt inzetten in je onderwijs! Hoe ver zijn wij daarmee in Nederland?
Nog een leuke: "dansmathcast" gelikt gebrachte algebra! (zoek via iTunes)
En zo laat Jean ons veel meer voorbeelden horen. Als het goed is zijn ze allemaal te vinden via haar presentatie (kan het hier niet uittesten)
"Grammar Girl: quick and dirty tips voor good writing" We krijgen hier geen dingen te zien die je zou kunnen doen, maar die hier gewoon gedaan worden!
Eerlijk gezegd word ik hier meer en meer onrustig van. Hoe ga ik thuisgekomen dit uitdragen aan mijn collega's?
Naast zelfgemaakte podcasts is hier ook al veel professioneel geproduceerd materiaal beschikbaar waarnaar gelinkt kan worden. Voorbeeld: de Tedtalks. De reclame in de zijlijn wordt voor lief genomen.
Nu: DEMOTIME! Jean gaat gewoon even een podcastje doen. Dus wordt Audacity gestart.
Ze werkt vanaf een script, maar toch klinkt het heel natuurlijk, en niet erg "voorgelezen".
Ze knipt ter plekke de haperingen en "uh's" eruit. Ze zet wat (podsafe) muziek aan het begin en eind en gebruikt fade-in en fade-out. Het geluidsniveau wordt aangepast, en dit gebeurt allemaal snller dan ik kan typen. Opslaan en exporteren naar MP3 en klaar is Jean! Binnen 10 minuten heeft ze een podcast gemaakt. Natuurlijk vult ze keurig netjes de ID3 tags in (ja: metadata!)
Natuurlijk beschikt haar College over een podcastserver waar ze het material kan plaatsen en uiteraard wordt er een RSS feed aan toegevoegd.
Ze heeft nog 10 minuten over dus behandelt nog even VOIP, dus komen Skype, Gizmo Project en Google Talk nu ook nog even voorbij!
Jean gebruikt VOIP om met haar studenten te communiceren. Ze wil conversaties die ze met haar studenten heeft gaan gebruiken als lesmateriaal. "I'm so sick of typing" dus gebruikt ze VOIP steeds meer om boodschappen te versturen in plaats van e-mail. Heeft e-mail z'n langste tijd gehad? Met Google Talk is dit prima mogelijk!
Als toegift laat Jean ons nog even horen hoe ze via VOIP een student door een bepaald probleem coacht. Binnen een uur heeft deze vrouw de hele zaal in verwarring gebracht Ik heb ook niemand zien weglopen uit deze sessie, kortom: GEWELDIG!

Een reactie plaatsen

<< Startpagina


Abonneer u op de RSS feedWeblog ten behoeve van de studiereis 2006 naar de Conference on Information Technology in Charlotte, USA
redactie@cviweblog.nl
Laatste berichten
Podcasting in het onderwijs
Tips en trucks
Verdwaald
Alle berichten beschikbaar
Chicken wings and football
The Campus Computing Project
Web 2.0 Whirlwind
I begged my way in
Podcasting Made Easy
Verslag learning course

<< terug naar startpagina

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from cviweblog. Make your own badge here.

Powered by Blogger