Bijdrage van Leo Bakker (Kennisnet
Elk jaar wordt hier een onderzoek gepresenteerd naar de IT ontwikkelingen in de onderwijssector. Een soort its monitor zeg maar, maar dan wat beter en meer continu. Wat zijn de belangrijkste constateringen voor het Amerikaanse hoger onderwijs (universiteiten, 4 jaar colleges (zeg maar hbo) en de community colleges (zeg maar mbo)) dit jaar:
- de eerste constatering is dat er in 50% van de onderwijsinstellingen intussen wireless is, waarbij de Community Colleges met 30% wat achter blijven.
- de belangrijkste thema’s blijven security en services
- de top drie IT issues, net als in 2004/5 blijven: network en data security, instructional integration en upgrade/replace ERP. De IT budgetten verschuiven ook steeds verder in de richting van deze issues
- belangrijke behoefte in de instellingen: lever adequate data m.b.t. assessments en studieresultaten/voortgang
- er is duidelijk sprake van een daling van IT security incidents. (minder diefstal, minder virussen)
- CIO’s blijven zeer bezorgd over de security, er zijn steeds meer security officers, strategische security plannen en verhoogde budgetten. En het werkt dus. Wel blijven de IT disaster plannen achter, daar zit weinig schot in.
- campus portals nu op 40% van de community colleges operationeel (inclusief single sign on)
- e-portfolios op 35% van de instellingen, wederom blijven de community colleges met 10 ver achter. Voor de elo’s is dat 50% en 30%.
- Open Source, ‘not yet!!’ Wel worden Sakai en Moodle wederom genoemd als belangrijke ontwikkelingen. Bijna iedereen kijkt de kat uit de boom. (affirmative ambivalence)
- belangrijkste technologie/functionaliteiten ontwikkelingen: security, licensing, contentmanagement, maar ook internet 2, weblogs en podcasting komen op.
- de IT assessment en evaluation 2006 geeft voor de impact van IT op het onderwijs het cijfer 6
- issue vanuit de IT: waarom maakt het onderwijs niet veel meer en beter gebruik van IT??
Kortom, heel herrkenbaar allemaal. Zijn we dan helemaal bij?? Ja en nee, wel wat betreft de issues, maar een groot verschil blijft nog wel de schaalgrootte. Het heeft hier allemaal wel veel meer draagvlak in het onderwijs, veel meer mensen zijn betrokken, in de breedte heeft het meer volume gewoon, daar kunnen we nog wat van leren! En van de monitor ook, kunnen we die niet overzetten? Wellicht een rol voor Kennisnet?
Slotakkoord van de presentator Kenneth Green: "In God we trust, all others bring data!"
Een reactie plaatsen
<< Startpagina